pondelok 1. septembra 2008

QUARK

To, že policajti na celom svete chytajú zločincov a predstierajú veľkú aktivitu v cestnej doprave je zjednodušené, ale – veľmi pravdivé. Policajti sa napriek rozličným podmienkam správajú ako jeden muž. Vzácna to zhoda, kiež by panovala napríklad aj pri hľadaní a postihovaní skutočných vinníkov dopravných nehôd.
Dopravná nehodovosť má charakter epidémie. Pri zmierňovaní a vzniku nehodovosti preto treba využiť postupy nasadzované pri epidémiách. Základom je prevencia – lenže tou nie je občasné rozdávanie citrónov našimi najmenšími alebo dojemné mávanie škôlkarov na vodičov. Prevenciou nie sú ani obrovské pokuty, to je represia! Ako vidno, neúčinná. Radikálne odoberanie vodičských preukazov by malo mať preventívny ráz! No prevenciou nie sú ani stále modernejšie radary na meranie rýchlosti. Sú to sofistikované hračky pre dospelých, určené na vyberanie pokút, plnenie štátneho rozpočtu a – robenie dojmu. Na cestách sa objavili nové radary, priam ukážkové policajné žalobaby. To bude pokút! Ale nie je to ani prevencia, ani výchova, ani hľadanie príčin vzniku nehôd a ich eliminovanie. Štatistiky hovoria nie o vysokej, ale neprimeranej rýchlosti, čo je dosť rozdielny údaj. V nehodovosti dominuje nesprávny spôsob jazdy. Čo keby sa konečne tam začali robiť radikálne opatrenia?
Stále sa zdokonaľujú aj prístroje na meranie alkoholu v dychu vodiča, no nehôd spôsobených alkoholom nie je veľa, väčšinou ich vyrába poloslepá štatistika.
Zaujímavý je aj folklór povolenej rýchlosti v osadách a okolo rýchlosti vôbec. Možno exaktne určiť, ako by sa malo jazdiť v dnešných osadách? Je logické, že čím bude rýchlosť väčšia, tým viac nehôd sa v osade, projektovanej na vozy s koňmi, stane. O to viac ľudí zahynie. Napríklad ročne 20. Ak znížia zákonodarcovia rýchlosť o 10 km/h a počet mŕtvych klesne, napríklad na 10 – budeme spokojní? 10 mŕtvych je akceptovateľných? Prečo? Podľa akých princípov? Ako dosiahnuť, aby nikto nezomrel? Znížiť rýchlosť vozidiel na 0 km/h. To však nejde, ale riešenie aj tak musí byť. Aj je – oddeliť vozidlá a chodcov, aby sa nemohli stretnúť a – vychovávať. Deti aj dospelých. Mimochodom, kde sú dopravné ihriská, ktoré dobre fungovali?
Ako vyzerajú nové komunikácie v nových mestských častiach? Vládne tu až dojemná symbióza áut a ľudí. A nehôd!
Prevencia spočíva aj v rade opatrení od výchovy cez technické riešenia až po represiu. Ak by každé auto malo povinne radar (tu by mali radary konečne zmysel), čo by kontroloval brzdnú dráhu vozidla a vzdialenosť od vozidla idúceho pred ním, odpadli by zrážky na autostrádach... Technologické zlepšenia v autách by mali mať preventívny charakter a nie zvyšovať výkon a spotrebu motorov.
Treba zlikvidovať vozovky, ktoré sa nazývajú „úseky častých dopravných nehôd“ a trestať všetkých, čo takýto nepodarok navrhli, schválili aj postavili. Tu by pokuty mali preventívny účinok.
Prevenciou by bolo aj namontovanie hoci i tisícok kamier a vyhodnocovanie toho, ako kto jazdí, ako sa správa na ceste. Verejne. Prevenciou môže byť aj legislatíva.
Treba zrušiť predstieranie záujmu o riešenie problému a – riešiť ho.


QUARK 9/2008 Editorial
Autor: Eduard Drobný

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára