sobota 1. augusta 1998

PC REVUE

Go fast or go out…

V biznise, a v tom počítačovom to platí dvojnásobne, nie je miesto pre nostalgiu, emócie či romantické predstavy o živote. Presviedčame sa o tom čoraz intenzívnejšie každý deň. Naposledy som si to výrazne uvedomil v polovici júna, keď padla posledná prekážka brániaca odkúpeniu spoločnosti Digital firmou Compaq a začal sa proces ich fyzického spájania. Hoci sa ešte v januári, najmä zo strany Digitalu, hovorilo o fúzii a o tom, že Digital bude pôsobiť pod svojou vlastnou obchodnou značkou, teraz skôr zaznieva označenie akvizícia a je už úplne jasné, že s tradičným logom Digitalu sa už nestretneme. Končí sa tak jedna kapitola „kroniky IT“, začína sa ďalšia a život pokračuje ďalej. Nie je to prvý ani posledný príklad toho, čo sa deje v súčasnom počítačovom a komunikačnom priemysle, ale necháva nám niekoľko dôležitých odkazov. Po prvé dôkaz toho, že sa zmenila doba, že sa zmenil spôsob, akým sa robí biznis, a podmienky na dosiahnutie úspechu na trhu. Po druhé sa potvrdzuje, že (bohužiaľ) nie je ani také dôležité, akými špičkovými technológiami alebo produktmi disponujete, ale to, ako ich viete predať. Po ďalšie: nie je podstatná tradícia, skúsenosti, potenciál, ale momentálna trhová hodnota a záujmy akcionárov. No a na záver: ak chcete prežiť, musíte byť dostatočne veľkí a silní, ale zároveň schopní veľmi rýchlo reagovať na meniace sa podmienky na trhu a v celom priemysle. Ak to nedokážete, choďte z biznisu preč radšej skôr, ako si „rozbijete nos“, alebo veľmi rýchlo nájdite niekoho, kto by vás chcel kúpiť.
Hoci niekomu sa na prvý pohľad môže zdať, že počítačový priemysel tam „vo svete“ je príliš ďaleko a nás sa netýka, nie je to celkom pravda. Princípy toho, ako sa robí obchod, meniace sa podmienky na trhu, konkurenčný tlak atď. fungujú aj u nás, azda v trochu modifikovanej podobe. Možno to niekedy vyzerá trochu „zvláštne“, keď sa nás experti „zvonka“ snažia naučiť, ako sa robí biznis na Slovensku, a o miestnych podmienkach nemajú ani potuchy. Napriek tomu by som však odporúčal pozorne ich počúvať a vybrať si z toho, čo hovoria, podstatu. Musím sa priznať, že nie som veľmi „business oriented“, ale v jednom majú tí „kapitalisti“ asi pravdu. Základom úspešného biznisu je sofistikovaný, adresný a najmä agresívny marketing. Viem, že to nie je nič nové ani objavné, veď sme to počuli už x-krát. Treba však ísť viac do hĺbky a zistiť, čo všetko sa pod týmto termínom skrýva. Naštudovať si literatúru, sledovať odbornú tlač, vycestovať do sveta alebo si zaplatiť kurz. V každom prípade však treba, aby sme boli podstatne aktívnejší. Je už taká doba „Go fast or go out…“

Príjemné čítanie augustového čísla vám želá

P.S.: Ozaj, vedeli ste, že presne pred piatimi rokmi, v auguste 1993, vyšlo prvé číslo PCR? Hmmm, ako dávno to bolo a čo všetko sa za ten čas zmenilo…

PC REVUE 8/1998 Editorial
Autor: Martin Drobný