piatok 1. septembra 2006

QUARK

Vážení priatelia,
cyperská Larnaka nás privítala už začiatkom júna vysokými teplotami a miestne
letisko bolo preplnené dovolenkármi, hoci sa sezóna iba začínala. Dnes je toto
neveľké letisko jedným z miest, kde hľadajú útočište nešťastní utečenci, ktorí
chcú vyviaznuť z aktuálneho blizkovýchodného konfliktu živí. Kiež by sa to
všetkým podarilo a kiež by sa táto tvrdo skúšaná oblasť konečne zazelenala
mierom.
Jedným z dôvodov cesty na prekrásny ostrov bolo doplnenie obrazového
materiálu knihy o životnom príbehu spisovateľa Vojtecha Zamarovského. Žije tu
totiž jeho dcéra Dr. Zuzana Zamarovská Hadjihambi a jej rodinný archív mohol
doplniť knihu o zaujímavé fotografie. Stalo sa, a keď na budúci mesiac príde do
predaja kniha Fenomén Zamarovský, nájdete tam aj obrázky čerstvo dovezené z
Cypru. Napriek tomu, že o tejto knihe už bolo v Quarku viacero informácií, chcel
som jej príbeh skompletizovať a priblížiť, ako došlo k jej napísaniu. V.
Zamarovského netreba slovenskej verejnosti predstavovať, pretože tu už štyri
desaťročia tróni na piedestále Kráľa literatúry faktu. Stručná štatistika
hovorí, že vedno napísal 14 kníh, ktoré vychádzali vo viacerých vydavateľstvách.
Aj ja som s napätím čakal na každú novú knihu majstra Zamarovského, a ani vo sne
mi nenapadlo, že raz budem patriť medzi tých, ktorí pripravia súborné dielo a v
novom šate ho predstavia slovenskému čitateľovi. Náhode pomohol spisovateľ a
publicista Drahoslav Machala. Raz sa zastavil v našom vydavateľstve, reku, je tu
rukopis Vojta Zamarovského, ktorý v Bratislave nikto nenašiel odvahu vydať,
nemáte oň záujem? Drahošovi sme za tip poďakovali a samozrejme, že sme sa
chytili ponúkanej príležitosti. O krátky čas prišiel Vojtech Zamarovský do
Bratislavy, na tlačovú besedu, ktorú sme zvolali. Kto vie, ako zle sa v hlavnom
mesta parkuje, nebude sa čudovať, že majster a jeho syn Peter meškali. Vyše
hodiny. A novinári, bolo ich tam dobre vyše troch desiatok, trpezlivo čakali.
Nestáva sa to často. Keď náš Pán autor vošiel, ozval sa spontánny a dlhý
potlesk. Bol to jeden z mála veľkých potleskov od novinárov, ktorí ho tak často
v stoji nerozdávajú...
V Perfekte sme postupne, od roku 2002 vydali trinásť kníh Vojtecha Zamarovského
v novom šate, v modernej slovenčine, s mnohými novými
ilustráciami a v jednotnej úprave. Neviem o tom, že by sa toho dožil ktorýkoľvek
náš autor. Tým nechcem glorifikovať náš počin, ale upozorniť na fakt, že v
časoch, keď mnohí domáci autori šomrú na ťažkú situáciu, je tu dielo, ktoré sa
svojou kvalitou presadilo a našlo si desiatky tisícov čitateľov. Dokonca si
myslím, že je to univerzálny recept.
V tomto čísle Quarku je aj rozhovor s Vojtechom Zamarovským.
Mal byť o veciach, ktoré doteraz autor nepublikoval.
Viem, že to nie je možné, napriek tomu je tam veľa majstrových vyjadrení, ktoré
naozaj ešte inde nezazneli. V čase, keď píšem tieto riadky, sa náš velikán
necíti zdravotne najlepšie. Zaželajme mu všetko dobré.


P.S. V záujme autenticity nechávame príhovor v pôvodnom znení. Autor netušil, že
bude treba dopísať túto vetu: Keď sme odovzdávali septembrové číslo Quarku do
tlače, telefón nám priniesol smutnú správu – spisovateľ Vojtech Zamarovský nás
26. júla 2006 definitívne opustil. Váš
Eduard Drobný

QUARK 9/2006 Editorial
Autor: Eduard Drobný

PC REVUE

V znamení zmien

Tak a je po prázdninách... Popravde, utekajú čoraz rýchlejšie. Aj v auguste v našej redakcii pracujeme ako včeličky, aby ste už na začiatku septembra dostali svoju pravidelnú dávku informácií. Vydanie, ktoré práve držíte v rukách, je predzvesťou istých zmien, ktoré sme dlhodobo plánovali. Určite ste si všimli, že sme použili iný, lesklejší papier. Je to preto, že fotografií v PC REVUE pribúda a na krajšom papieri aj lepšie vyzerajú.
Definitívne prechádzame na DVD, ktoré nahradí CD médium. Máme tak pre vás rádovo viac priestoru, aby sme vám mohli ponúknuť to najlepšie zo softvéru, o ktorom píšeme v našom/ vašom magazíne. Už v minulosti sme si overili, že túto zmenu vnímate pozitívne, DVD mechaniku už má drvivá väčšina našich čitateľov. Zlepšujeme nielen typ média, ale aj jeho obsah. Našou stratégiou v tomto i nasledujúcich vydaniach bude poskytovať vám komerčne šírený program zadarmo. S PC REVUE sa tak legálne a jednoducho dostanete k softvéru, za ktorý by ste museli inak zaplatiť. A nie malé peniaze. Už v tomto vydaní ušetríte viac ako 4500 Sk. Hráme s vami otvorenú hru, preto druhým dychom musíme povedať, že spravidla zverejňujeme úplnú verziu na dlhšie (napr. polročné) obdobie. Nie je to teda trial verzia na 30 dní, ktorú by ste našli na internete. Po uplynutí tejto doby sa sami rozhodnete, či je tento softvér pre vás užitočný alebo nie. Takmer vždy budete mať možnosť kúpiť si softvér s kódom z PC REVUE s podstatnou zľavou (napr. 30 %). Inokedy zaradíme predchádzajúcu verziu softvéru, ktorého nová verzia práve prichádza na trh, ale môžete ju používať bez časového obmedzenia. Súčasne budete mať opäť nárok na zľavu pri nákupe aktuálnej verzie.
Ďalšie pozitívne zmeny sa dotknú obsahu nášho magazínu. Pripravíme pre vás ešte viac detailných testov hardvéru, o ktoré je podľa našich prieskumov medzi čitateľmi najväčší záujem. Nadviazali sme množstvo kontaktov v zahraničí, ktoré sú garanciou toho, že horúce novinky nájdete práve v PC REVUE. Pritom zverejňujeme testy a opisy produktov, ktoré skutočne prejdú rukami našich redaktorov. Na druhej strane chceme byť v istom smere širokospektrálni. Venovať sa budeme oblastiam, ktoré považujeme za perspektívne, aj keď, prirodzene, takéto produkty sú obyčajne z vyššej cenovej kategórie. Po čase ich cena poklesne, ale práve z PC REVUE už budete poznať detaily o nich. Týka sa to prenikania počítačov do oblasti domácej zábavy, satelitnej navigácie, inteligentných domácich spotrebičov, ale aj budúcnosti dopravy.
Napriek všetkým týmto zmenám, ktoré niečo stoja, cenu PC REVUE v stánku do budúceho roka nezvyšujeme. Pozitívnou zmenou je cena predplatného pre PC REVUE s DVD médiom, ktorú oproti minulému roku dokonca znižujeme. V prípade zľavneného predplatného (teda pre študentov, držiteľov istých kariet a dôchodcov) sme sa dostali pod magickú hranicu – bude to len 999 Sk. To je pri 12 vydaniach do roka len 83 Sk za jedno číslo. Určite sa pýtate, ako je to možné? Opäť s vami hráme otvorenú hru a povieme aj povestné B. PC REVUE s médiom sme v tomto roku posielali predplatiteľom spolu s magazínom INFOWARE. Tento magazín si už našiel svoj okruh čitateľov a má svoj rozbeh za sebou. Od budúceho roku teda predplatitelia PC REVUE s médiom nedostanú INFOWARE automaticky ako bonus. Prirodzene, existuje možnosť, ako si predplatiť oba magazíny.
V každom prípade predplatné je tá najlepšia cesta, ako sa dostať k našim magazínom za najlepšiu cenu. Upravili sme ponuku a teraz si budete môcť „namiešať“ presne takú kombináciu, ktorá najviac vyhovuje vašim požiadavkám. Ponuku magazínov pritom rozširujeme a zaraďujeme aj magazín o zaujímavostiach a novinkách z vedy a techniky Quark. Konkrétne ceny predplatného jednotlivých magazínov a najčastejších kombinácií nájdete v každom z našich magazínov. Ceny predplatného sú platné od momentu ich vyhlásenia.
Posledná zmienka je o predplatiteľskej súťaži, ktorú pripravujeme od budúceho mesiaca. Oproti minulému roku zvýšime počet cien. Nechceme zatiaľ prezrádzať detaily, ale cien bude viac ako 500! Budú tam notebooky, tlačiarne, doplnky k počítačom, ale aj špeciálne mobilné zariadenia. Šanca, že tentoraz niečo vyhráte, je tak oveľa vyššia ako v minulosti.
Toľko teda zmeny, ktoré nás čakajú, veríme, že ich prijmete pozitívne.
Príjemné čítanie septembrového vydania praje

PC REVUE 9/2006 Editorial
Autor: Ondrej Macko

PC REVUE - OpenPark

Spam náš každodenný...

Nedávno mi prišiel mail s ponukou na exkluzívny obed s kandidátom demokratov na post guvernéra Kalifornie Philom Angelidesom, pričom v závere tejto „exkluzívnej“ ponuky bola uvedená nenápadná poznámka o cene obeda vo výške „iba“ 2000 USD... Neviem, ako sa odosielateľovi podarilo dosiahnuť, že som si tento mail vôbec prečítal, keďže spam vždy väčšinou odhadnem na prvý pohľad buď podľa stupňa „podozrivosti“ identity odosielateľa, alebo predmetu správy. V tomto prípade som si mail otvoril, ale neľutujem, aspoň som sa trochu pobavil.
Do práce nám nechodí priveľa spamu, keďže máme naše filtre celkom dobre nastavené. A čo prejde, to okamžite posielam do digitálneho skartovača. Odhadujem, že sme taký typický príklad firmy, ktorá používa najlepšie antispamové nástroje, aké sú v súčasnosti dostupné, a to, čo sa prešmykne, ničíme ručne-stručne. Poznám však firmu, kde spam bol naozaj veľký problém a rozhodli sa vyriešiť ho logisticky, a to tak, že prijímajú poštu iba od vybraných odosielateľov, povolených na whiteliste. Takéto radikálne riešenie si však vyžaduje manuálne kontrolovanie spoločného elektronického koša, v ktorom skončí nedoručená pošta od nezaradených odosielateľov. A kôš treba kontrolovať, ináč sa môže prehliadnuť nejaký naozaj dôležitý reálny mail. Takáto manuálna kontrola je však pri podniku aj s iba niekoľkými desiatkami používateľov už skoro nerealizovateľná úloha...
Iný „netradičný“ prístup k spamu sme vyskúšali na vlastnej koži nedávno aj my počas kampane na aktualizáciu našej databázy IT firiem (www.itregister.sk). Firmy sme vyzývali, aby si skontrolovali svoje údaje, pričom ich uvedenie v elektronickej aj papierovej verzii databázy je bezplatné. Jedna z oslovených IT firiem zareagovala svojsky, keďže si vysvetlila túto výzvu ako spam a obratom na nás poslala SOI-ku, hoci sme jej konateľovi márne vysvetľovali, že naša ponuka neobsahuje reklamu ani prvky direct marketingu a ide najmä o ich prospech, keďže adresár firiem uverejňujeme nielen na webe, ale aj v bezplatnej papierovej IT ročenke zadarmo. Dotyčný riaditeľ firmy XY však trval na svojom, že náš mail nebol vyžiadaný, a preto je to spam. A basta! Takéto svojské vysvetlenie by však v prípade jeho dôsledného uplatňovania smerovalo k tomu, že každé prijatie mailu bude predchádzať žiadosť o autorizáciu prijatia. Ale aj tá sa môže považovať za nevyžiadanú, takže by tiež potrebovala autorizáciu. A máme Hlavu XXII ako vyšitú. Pri dôslednom všeobecnom dodržiavaní takéhoto postupu by všetci maily iba vysielali, ale nikto by ich bez autorizovanej autorizácie neprijímal...
Organizácie, ale aj jednotlivci sa snažia vyrovnať so spamom každý po svojom, každý viac či menej neúspešne. Najčastejšie využívajú nejaké antispamové nástroje, po čase však aj tak všetky začnú prepúšťať ponuky na v1agRu a pravé Rolexy... Známy je napríklad návrh, aby sa elektronická pošta začala spoplatňovať úplne minimálnou sumou 0,0...01 USD. Pre bežného používateľa či podnik by to bola asi zanedbateľná záležitosť, ale pre spamera rozosielajúceho milióny zásielok denne by to mohol byť problém. Takéto riešenie je však administratívne a logisticky v globálnom internetovom priestore v súčasnosti prakticky nerealizovateľné.
Možno by aspoň čiastočne pomohol systém „reputácie“ odosielateľov e-mailov, kombinovaný s antispamovým softvérom a súborom jednoduchých logistických opatrení. Napriek tomu môžeme komerčný spam označiť ako typický príklad IT zla, nad ktorým sa nedá nikdy vyhrať, pretože na každú zbraň nájde protistrana okamžite protizbraň. Dá sa s ním ako-tak koexistovať (aspoň pokiaľ sa nestanete obeťou cieleného útoku), ale nedá sa nikdy úplne potlačiť. Aspoň doteraz sa nenašiel nijaký technický či logistický nástroj, ktorý by umožnil používateľom konečne si definitívne vydýchnuť. Skôr sa zdá, že stále ťaháme a ešte dlho budeme ťahať za kratší koniec. Napríklad pokiaľ chceli antispamové organizácie v minulosti hrubou silou odstaviť príliš agresívneho a drzého spamera (hoci neviem, ako sa v tomto prípade dá stupňovať drzosť...), stretnú sa s ešte brutálnejšou odpoveďou, ako sa to nedávno stalo v prípade spoločnosti stojacej za projektom Blue Frog. Tá sa aktívnym spôsobom snažila bojovať proti spamerom pomocou robota, ktorý generoval útoky DoS na servery spamerov, využívajúc pri tom právo príjemcov spamu, ktorých daná organizácia zastupovala, reagovať na každý prijatý spam žiadosťou o zastavenie zasielania. Ruský spamer PharmaMaster podnikol odvetný úder, pričom využil svoju armádu zombie počítačov a pomocou nich niekoľko dní bombardoval všetky stránky antispamera a ďalšie servery nejako súvisiace s projektom Blue Frog, až ich úplne zneprístupnil. Pod týmto tlakom a hrozbou ďalších útokov sa celý nádejný projekt zastavil. Istú nádej predstavuje pokračovateľ – projekt Okopipi, ktorý chce na boj proti spamerom využiť decentralizovanú sieť typu P2P pozostávajúcu z množstva individuálnych počítačov a anonymných serverov. Ak sa projekt spustí, môžeme sa tešiť na záplavu útokov DoS medzi spamermi a antispamermi...
Ak sa pozrieme na súčasný stav mailovej komunikácie očami čísel, podľa nedávneho prieskumu iba jedno percento adries IP odosielateľov možno označiť ako legitímnych odosielateľov e-mailov. Zvyšok, resp. 99 % je spam, vírusy a správy o nedoručiteľných e-mailoch. Hlavnými odosielateľmi spamov (až 80 %) sú pritom nič netušiaci používatelia, ktorých počítače sú infikované malwarom, vytvárajúcim z nich tzv. zombie počítače, ovládané spamerom na diaľku...
Uvidíme, či sa v budúcnosti nájde metóda na definitívnu likvidáciu spamu, ale som v tomto smere skôr skeptický. Videl by som to skôr na večný boj a zmierenie sa s koexistenciou. S podobnou koexistenciou ako v prípade vírusov a baktérii skrytých v ľudskom tele a demonštrujúcich svoju prítomnosť a silu v prípade oslabenej imunity organizmu. Analogicky aj my musíme udržiavať naše počítače neustále v stopercentnej kondícii. Skontrolujte prípadne ten svoj, či už náhodou nemá zvýšenú teplotu... 

PC REVUE 9/2006 OpenPark
Autor: Martin Drobný