streda 1. novembra 2000

PC REVUE

V ľudskej histórii sa už veľakrát opakovala situácia, že silné impériá, spoločenské systémy, ideologické hnutia atď., ktoré vo svojej ére vyzerali neporaziteľné a zdalo sa nemožné, aby boli niekedy niečím prekonané, nakoniec vždy našli svojho premožiteľa. Mnohé kolísky ľudskej civilizácie sú dnes na okraji spoločenského diania, staré spoločenské systémy boli nahradené pokrokovejšími, demokratickejšími. Ideologické hnutia, ako všetky ostatné ľudské výmysly, ktoré sa neopierali o vyššie princípy, skončili v prepadlisku dejín. Veď si len spomeňme na dobu spred 10 rokov. Vari si vtedy niekto pomyslel, že éra súdruhov sa vôbec niekedy skončí, že sa rozpadne vtedajší Sovietsky zväz? A stalo sa.
Rovnako aj v počítačovej branži, hoci éra jej trvania nie je až taká dlhá, už sa stihlo vytvoriť množstvo stereotypov. Vzniklo niekoľko počítačových impérií, zopár monopolov, ktoré sa zdali neporaziteľné. Presadilo sa viacero technológií či architektúr, o ktorých si ich tvorcovia svojho času možno mysleli, že nič lepšie sa už nevymyslí. A predsa nám aj tu kolobeh dejín pripravil nejedno prekvapenie. Na ilustráciu postačí zopár príkladov.
Pamätáte sa, ako sme si kedysi donekonečna zlepšovali počítače, večne nespokojní s ich výkonom, diskovou kapacitou, kvalitou grafiky? Mysleli sme si, že vďaka stále rastúcim nárokom aplikácií bude tento proces nikdy sa nekončiacim príbehom. Ale zdá sa, že tento príbeh nejaký koniec predsa len má. Marketingoví pracovníci nás síce presviedčajú, že by sme mali vymieňať či zlepšovať naše „pecká“ rovnako často, ako sa zrýchľujú procesory, zväčšujú disky atď. Pravdou však je, že upgradovať zostavu starú len pol či trištvrte roka už v súčasnosti nemá až taký zmysel. Dnešné – už aj lowendové – zostavy dokážu uspokojiť väčšinu nárokov bežných používateľov. Hoci teraz to ešte nie je také zrejmé, čoskoro sa pozvoľna ukončí nekonečné dobiehanie výkonu, kapacity atď. a výkonové parametre PC ako koncového zariadenia nebudú už tak rozhodovať. Objavia sa rôznorodé exotické non-PC zariadenia a zmení sa aj spôsob, ako budú ľudia pristupovať k informáciám, ako ich budú ďalej spracúvať.
To, čo v prípade hardvéru možno ešte nie je také očividné, v prípade softvérových aplikácií je už pomerne jasné. V minulosti sme netrpezlivo čakali každú novú verziu obľúbenej aplikácie. Je asi zákonité, že nadšenie z prechodu z verzie 3 na 4 býva väčšie ako z verzie 8 na 9, pričom pri verzii 9 si už nie sme celkom istí, či má zmysel investovať peniaze aj do verzie 10 a ďalších. Aplikácia sa totiž už dostala do takého stavu dopracovanosti, že uspokojuje všetky podstatné požiadavky, potreby a predstavy používateľov. Výrobcovia softvéru začínajú riešiť update takýchto vyspelých aplikácií ich priebežným aktualizovaním cez internet. To je začiatok. Budúcnosť bude v prenajímaní si aplikácií bežiacich na vzdialených serveroch a ich spúšťaní cez webový prehliadač. Takže už nijaké nekonečné kupovanie škatúľ, reinštalácie, rekompilácie, rekonfigurácie atď.
Pamätáte sa, aké neotrasiteľné sa zdali ešte pred pár rokmi pozície niektorých počítačových impérií, napríklad softvérového magnáta z Redmondu alebo procesorového kráľa zo Santa Clary? Kde sa vzal, tu sa vzal, jeden študentík z Fínska si pre vlastné potešenie navrhol vlastný operačný systém, predhodil ho open source komunite a zrazu všetky veľké počítačové firmy budujú stratégiu pre tento „samovyvíjajúci sa“ operačný systém. Poznáte ten príklad, že ak jeden kopáč vykope 1 meter hlbokú jamu za 1 hodinu, za aký čas vykope túto jamu 100 kopáčov? Zdá sa vám, že keby sme tento príklad použili na vývojové tímy – či už pre oblasť SW, alebo HW –, tak by jeho podobnosť predsa len trochu krívala? Áno, máte pravdu, ale rovnako je pravdou to, že stačí jediný geniálny nápad jedného alebo pár vývojárov a z večera do rána sa z neznámej začínajúcej firmy stane horúci favorit, ktorý sa po vstupe investorov môže zmeniť na tigra s trhovou kapitalizáciou na úrovni miliárd dolárov. A malá neznáma firma s „pár“ vývojármi môže spôsobovať vrásky u giganta s armádou vývojárov. Hoci dlhé roky sa impérium WINTEL zdalo nepriestrelné, akési magické prírodné samoobrodné mechanizmy pôsobia asi aj v počítačovom svete, pretože nedovolia, aby monopol trval pridlho, a umožnia nenápadne v podhubí vzniknúť novým konkurentom, ktorí neútočia armádou vývojárov a neobmedzeným rozpočtom pre marketing.
Iné legendy počítačového priemyslu však opúšťajú bojisko nie pre konkurenciu s vyspelejšou technológiou či lepšími produktmi. Vplyvom mechanizmov burzového sveta, uprednostňovania záujmov akcionárov pred záujmami firmy, špekulácií maklérov či prílišných očakávaní investorov môže aj malá začínajúca firma vďaka momentálne väčšej trhovej kapitalizácii odkúpiť alebo poslať na smetisko dejín legendu s väčším obratom, počtom zamestnancov, jasnou roadmapou produktov. Áno, aj to sa môže stať a súčasné dianie nás o tom dostatočne presviedča.
A v takýchto príkladoch by sme mohli pokračovať ešte hodnú chvíľu. Hoci neraz sa zdá, že karty sú už rozdané, a nevieme si predstaviť, čo také by sa mohlo či malo stať, aby sa momentálny status quo zmenil, vždy sa nakoniec nájde nejaké nečakané rozuzlenie či východisko. Ukazuje sa, že nevyhnutnosť pozorne sledovať dianie a rýchlo reagovať na meniace sa podmienky bude mať čoraz rozhodujúcejší vplyv na úspech jedinca či prežitie firmy. Schopnosť lídrov firmy vidieť aj za horizont niekoľkých rokov, pripraviť sa na nové paradigmy umožní firme nielen prežiť, ale aj získať rozhodujúce slovo. Často si v tejto súvislosti uvedomujem, v akej vzrušujúcej dobe žijeme, v akej zaujímavej branži pracujeme, ale aj aké dôležité je byť dobre informovaný. Dovoľte nám byť vám v tejto dobe a v tejto branži užitočným spoločníkom.


Zaujímavé čítanie novembrového PCR vám želá
Martin Drobný

PC REVUE 11/2000 Editorial
Autor: Martin Drobný