pondelok 1. januára 2007

QUARK

Vážení priatelia,
začíname spoločne nový rok, želám nám, aby bol dobrý a prajný. Po dňoch sviatkov
a voľna sa vráťme ku každodenným problémom.
Poslednú novembrovú sobotu
vysielala Česká televízia na prvom programe o ôsmej večer, teda v takzvanom
prajmtajme reláciu Česká hlava. Bolo to odovzdávanie cien vedcom, bádateľom,
výskumníkom, mladým aj starším. Výborne urobené, ušľachtilé podujatie. O päť dní
neskôr, v rámci Týždňa vedy a techniky na Slovensku 2006, o ktorom sme písali v
minulom čísle a pí¬šeme aj v tomto Quarku, bola podobná slávnosť v Moyzesovej
sále v Bratislave. Otázka pre insitných: Myslíte si, že verejnoprávna STV bola
prítomná?
To, že komerčné televízie zbierajú hlavne peniaze chápem, aj keď
mi je proti srsti, že to robia bez akýchkoľvek zábran. No to, že, prepytujem,
verejnoprávna TV – mimochodom zo zákona (!) nedisponuje elementárnou potrebou
napĺňať svoje poslanie, hraničí so zvyklosťami, ktoré by neprešli ani televíziám
v okolí dažďových pralesov. Veď aj naši vedci, výskumníci či bádatelia sú
súčasťou svetového spoločenstva a patrí im vďaka i uznanie. Posúvajú poznanie,
prinášajú ničím nezaplatiteľný pokrok. Je hanebné takto ich ignorovať a je našou
kultúrnou tragédiou, že médiá vynášajú na piedestály efektné, no absolútne
neefektívne brojlerové „hviezdy“ a skutočným hodnotám ukazujú chrbát. Je to aj
nebezpečné. Narúša to vekmi overené hodnoty spoločnosti, čo, ako vieme, viedlo
až k rozpadu civilizácií. žiaľ, me¬diálna genocída nielen vedeckej komunity, ale
aj ďalších, najmä duchovné hodnoty tvoriacich osobností, naberá čoraz väčšiu
razanciu. Treba to zastaviť, kým nie je neskoro. Ako? Spoločnosť na to má
nástroje, žiaľ, nevyužíva ich.
Dnes sa však chcem venovať vedcom, z trochu
iného hľadiska. Rád by som naznačil, ako sa dokážeme neraz skryť za autority a
manipulovať s ich poznatkami, ako dokážeme prekrúcať fakty, cielene znevažovať
prácu vedcov a žonglovať s výsledkami bádania. Kedysi sa propagovala priam
zdravotná potreba zjesť aspoň jedno vajce denne. Vraj, to kážu výskumy. Potom sa
konzumovanie vajíčok striktne zakazovalo. Tiež na vedeckom základe. Zaujímavá
bola aj odporúčaná konzumácia jedlých olejov, bravčovú masť stotožňovali s
nebezpečným jedom. Prišiel však nový „výskum“, ktorý dal i masti šancu. Podobne
aj kravskému maslu a rastlinným tukom, konzumácii mlieka, atď atď. Prípadov
účelových interpretácií je viac než dosť. Pozoruhodne rýchlo dokážeme uveriť
nezmyslom. Napríklad, takzvané výživové doplnky. Tento umne zašifrovaný názov
pre voľne prístupné a zväčša drahé „lieky“, predstavuje ich jedinú
akceptovateľnú vlastnosť – neublížia. Pokojne ignorujeme hlasy skutoč¬ných
odborníkov-vedcov a výskumníkov. Radšej prijmeme lacné argumenty masívnej
reklamy a ignorujeme postoje odborných lekárov. Komická a totálne
nekvalifikovaná interpretácia výskumu v médiách odznela pri diskusii o maximálne
povolenej rýchlosti v uzavretých osadách, o ktorej sa teraz dosť hovorí.
Štatisticky vyhodnocovali, koľko kolízií sa stalo pri dnešnej hranici 60 km/h a
ako sa počet nehôd znižoval s poklesom rýchlosti. Pri rýchlosti tuším 5 km/h to
bolo len nepatrné percento. Chýbal mi preto už iba jeden, a pritom logický údaj
pri nulovej rýchlosti nebude dochádzať k žiadnym nehodám.
Ako vidno, ľudí
možno ohlupovať aj manipuláciou, prekrúcaním a účelovou interpretáciou
serióznych výskumov. Na nás záleží, ako na to budeme reagovať a čomu dáme
prednosť.
S vierou, že rok s magickou sedmičkou na konci v tomto aspoň niečo
zmení

Váš
Eduard Drobný

QUARK 1/2007 Editorial
Autor: Eduard Drobný

PC REVUE

Do nového roka s predsavzatím

Tak a máme tu nový rok! Všimli ste si, ako sa všetko naokolo zrýchľuje? Ja osobne mám už dlhšie pocit, že kalendárny rok sa nejako potajme skracuje. Mimoriadne rýchlo prebehnú hlavne víkendy. :( V rámci roka stále vnímam, že prichádza jar, potom leto, ale už jeseň a zima mi tak trochu splývajú do jedného vskutku hektického obdobia. S blížiacim sa koncom roka pribúdajú povinnosti asi každému. Treba stihnúť všetko, čo sme si počas roka naplánovali. V našom prípade na konci roka pripravujeme edičný plán na nastávajúci rok, stretávame sa s partnermi, aby sme pre vás zabezpečili prísun najčerstvejších noviniek a dokázali byť maximálne aktuálni. Minulý rok sme po skúsenostiach z predchádzajúceho obdobia začali takúto prípravu už v septembri. A stihli sme navštíviť viacerých dodávateľov nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Osobná návšteva je predsa len iná forma komunikácie, možno ňou dosiahnuť lepšie výsledky ako pomocou dnes najčastejšej používanej elektronickej komunikácie. Pri stretnutí zoči-voči sa toho povie viac. Keď sa chce, nájde sa riešenie na každý problém, aj ten, čo sa ťahá už mesiace.
Začiatok roka sa spája s predsavzatiami do budúceho obdobia. Osobne som to už dávno vzdal, lebo viacero takýchto prísľubov sa u mňa ďaleko nedostalo. Teraz to však urobím – a bude to verejný prísľub. Z minulého roka ostala nevypočutá jedna požiadavka čitateľov, ktorá bola vznesená na našu redakciu z viacerých strán, najčastejšie cez našu webovú stránku. Išlo o to, že by ste chceli vedieť viac o tom, ako sa vlastne PC REVUE pripravuje, kto a čo vlastne u nás robí a čo v skutočnosti treba vykonať prv, než sa vám do ruky dostanete magazín s naleštenou obálkou. Popravde, niečo také som si počas minulého roka pripravoval, ale nebolo to veľmi zverejniteľné. Podľa mňa to bolo trochu málo napínavé na to, aby z toho vznikol dobre hodnotený článok. Ale keď už urobím verejný prísľub, musím sa riadne pousilovať. Pravdepodobne v lete sa teda dozviete, ako to u nás chodí. A aby sme neostali len pri sľuboch, na tohtomesačnej fotografii už vidíte veľkú časť osadenstva redakcie magazínov PC REVUE, DiGi REVUE, INFOWARE, ako i spravodajského servera IT NEWS. Nie sú tam, prirodzene, všetci, zladiť pracovné povinnosti rôznych ľudí takéhoto (čo do veľkosti už dospelého) kolektívu je prakticky nemožné. Chýbajú tam hlavne niektorí externí redaktori, ktorí tvoria neodmysliteľnú súčasť všetkých našich médií.
A čo by som si želal v tomto roku? Prirodzene zdravie a šťastie. Bez týchto hodnôt je to v živote trochu ťažšie. Uvedomujem si to tým viac, čím som starší. Ale chcel by som, aby sme mali všetci viac času, možno dlhší deň... :) Pokiaľ má totiž dnes niekto zodpovedné zamestnanie, práca mu zaberie väčšinu dňa, 24 hodín je nejako málo. A 25 hodín má len jeden deň v roku, navyše má svoju hodinu len „požičanú“ z inej časti roka. Z praktických želaní by som asi chcel posunutý pracovný čas v menších špecializovaných obchodoch. Zdá sa mi totiž, ako keby obchodníci mimo siete hypermarketov a veľkých predajných centier boli otvorení hlavne pre nezamestnaných – mať otvorené medzi 9. a 17. hodinou mne osobne nijako nevyhovuje. Čudujem sa takýmto obchodníkom, že majú obrovské predajné siete a ich januárové výpredaje v zuboch. Veď môžu urobiť to isté, ale je možné, že do toho nevidím dosť hlboko... :)
Ešte pár slov k januárovému číslu. Reagujeme na príchod nového operačného systému, v utajení sme urobili jedinečný test s nakupovaním v slovenských internetových obchodoch, reagujeme vlastným testom na prednedávnom publikované porovnávanie internetového pripojenia dvoch mobilných operátorov. Odhŕňame oponu budúcnosti a ukazujeme, ako bude vyzerať počítač v tomto i nasledujúcich rokoch. Aj v januári máme megatesty i netradičné testy, súčasťou nášho magazínu je DVD médium. Takto to bude v celom roku 2007. Aj v tomto čísle vidíte, že vaše želania týkajúce sa tém, o ktorých máme písať, nekončia v koši. Práve naopak, takmer každú máme zaradenú v edičnom pláne na tento rok. Chceme byť aktuálni, prinášať vám prehľadné testy, čitateľnú pridanú hodnotu v recenziách, článkoch detailne vysvetľujúcich nejakú činnosť a hodnotný obsah na DVD médiu. Ako sa ukazuje, máte veľmi radi súťaže. Okrem toho, že stále prebieha naša megasúťaž o super ceny v hodnote vyše milióna korún, sme v januárovom čísle pripravili špeciálne súťaže. Vyhrať môžete 20 kusov 3,5-palcových pevných diskov IDE značky Hitachi, satelitný navigačný systém Garmin Mobile 10 a hodnotný softvér. A prekvapenie na záver – s magazínom PC REVUE môžete vyhrať navigáciu GPS odteraz každý mesiac počas celého roka 2007. No a teraz to nekúpte... :)
Veľa zdravia, pokoja, šťastia a lásky v roku 2007 vám želá
Ondrej Macko


PC REVUE 1/2007 Editorial
Autor: Ondrej Macko

PC REVUE - OpenPark

Nekúpite digitálky?

Je mnoho pracovných pozícií, na ktoré nemám bunky, a jedným z nich je povolanie obchodníka. Asi by som nedokázal presviedčať zákazníkov o super vlastnostiach nejakého produktu, o ktorom by som bol navyše sám presvedčený, že nie je až taký super. Takisto veľmi neobľubujem naťahovanie sa o cene. Buď je hodnota daného produktu primeraná jeho úžitkovým vlastnostiam, alebo nie. A takéto zjednávanie sa, kde treba byť trochu aj hercom a psychológom, veľmi nemusím. Raz dávno ma jedna kamarátka na dovolenke niekde zahraničí poprosila, aby som jej pomohol zjednať cenu starožitného medeného čajníka na arabskom blšom trhu. Tak som síce nechtiac, ale nakoniec predsa len súhlasil a išiel som do toho. Obchodník povedal prvú sumu 700 (tuším drachiem), ja 20, on zišiel na 600, ja som pridal na 25 a takto sme postupne iterovali k finálnej cene. Počerný chlapík omotaný v turbane to celé sprevádzal, samozrejme, emotívnym obrazovým aj zvukovým výstupom, bedákal, ako ide pod cenu a že deti nebudú mať čo jesť atď., veď to poznáte. Nakoniec to kamarátka nevydržala s nervami a prebila moju poslednú ponuku dvakrát vyššou cenou..  Zbalili sme čajník, vypadli z krámu a opustili nechápajúceho chlapíka. Tomu sa hovorí obchodníci... 
Ďalší problém, pre ktorý asi nikdy nebudem obchodníkom, sú vrtochy (niektorých) podnikových zákazníkov. To už, samozrejme, nie sú kupci na blšom trhu a nejde o čajníky, ale o biznis za desiatky a stovky miliónov korún. A tí (niektorí), vedomí si svojej pozície, ju aj patrične využívajú. Nemyslím finančné provízie z realizovaného biznisu, to je samostatná kapitola... Skôr ide o také „malé“ ľudské rozmary. Zažil som napríklad situáciu, ako kamarátovi na nejakej párty večer zazvonil mobil a zákazník ho požiadal, že potrebuje odviesť na letisko. Kamarát zaťal zuby, zrazil opätky a vyštartoval. Alebo na jednej konferencii v zahraničí istý dosť nepríjemný zákazník nebol ani na jednej odbornej prednáške, ale hostiteľa, zástupcu dodávateľa, nútil, aby s ním prebrázdil všetky nočné podniky a platil aj dievčatá... Samozrejme, toto sú extrémne výnimky.
Ako sa hovorí, dobrý obchodník predá aj Eskimákom chladničku. A keď ešte pritom využije mocné nástroje marketingu, ako je reklama, zákazník nemá šancu. Ozaj, z čoho pochádza koreň slova reklama? Že by zo slova klamať? Známe sú pokusy s podprahovým vnímaním, keď sa do hudby alebo videa nastrihali reklamné segmenty zvuku a obrazu, ktoré boli také krátke, že boli pod limitom reálneho zmyslového vnímania, ale podvedomie ich registrovalo a reagovalo. Prvý príklad je ešte zo začiatku minulého storočia, keď sa do amerických pesničiek vkladali krátke odkazy, aby sa mladí muži hlásili na vojnu. Alebo do filmov v kinách sa vkladali obrázky horúceho slnka, púšte a spotenej tváre, čo malo za následok rapídny nárast predaja zmrzliny a chladenej limonády cez prestávku...
Otázka je, či sa vôbec treba uchyľovať k technikám podprahového vnímania, keď ľudia podľahnú aj bežnej, takto neupravenej reklame. Stačí, ak je dostatočne atraktívna ponuka opakovaná primerane dlho, a ľudia chtiac či nechtiac podľahnú. A kupujú si veci, ktoré vôbec nepotrebujú a zbytočne sa im doma hromadia.
Pamätám si na kľúčové vystúpenie prezidenta istej firmy na jednej zákazníckej konferencii v zahraničí. Napriek tomu, že to bola odborná technologická konferencia, vystúpenie daného rečníka skôr pripomínalo prisviedčaciu kampaň nejakej náboženskej sekty. V pozadí sa na obrovskom širokouhlom plátne premietali letiace oblaky, svetlá zhasnuté a jediné bodové svetlo bolo zamerané na rečníka, ktorý so sugestívnymi medzerami medzi vetami púšťal pomalým hlbokým hlasom na poslucháčov ťažkotonážne reklamné odkazy: „Dôverujte nám, ide nám o vaše záujmy, máme spoločnú budúcnosť...“ Až som čakal, kedy zozadu vystúpi čierny gospelový chór vo fialových habitoch až po zem a začne spievať Hallelluja a k východom sa postavia hostesky s prihláškami do sekty...

To bolo trochu odľahčené a uznávam, že byť dobrým obchodníkom je umenie, ktoré vyžaduje rôzne schopnosti aj z oblasti psychológie, taktiky, herectva atď.
Ozaj, aby som nezabudol! Nekúpite digitálky? 


PC REVUE 1/2007 OpenPark
Autor: Martin Drobný