sobota 1. marca 2008

QUARK

Milí priatelia,

o krátky čas príde apríl, a ten je známy ako mesiac vtákov a žartovania. Neviem, či možno hľadať spojitosť medzi českým slovom ptákoviny, ktoré by sa dalo preložiť ako žartovanie či bláznivosti, ako reakciu na to, že apríl je aj vtáčou doménou. Faktom je, že najmä prvý apríl je u nás dňom rozličných nezbied, žartovania, vymýšľania technológií, ako niekoho dobehnúť. Keďže v apríli bude žartovania neúrekom, rozhodol som sa takto v predstihu porozprávať vám zopár skutočných „aprílovín“.
Nedávno som si vypočul dialóg štrnásťročného Mareka s oteckom. Marek, ktorý práve bojoval proti písaniu si úloh v piatok večer: – Ocko, prečo si mám robiť úlohy dnes, keď mám toľko času? Otecko: – Práve preto, aby si ten čas mal a asi aj preto, aby si nebol hlúpy. Marek: – Keď môže byť prezident jedného z najmocnejších štátov samoľúby hlupák, ako si sám povedal, prečo ja mám byť múdry? Keď budem múdry, nebudem môcť byť prezidentom. Otecko radšej odišiel...
Pred pár dňami som našiel na internete blog, v ktorom sa autor, zrejme odborník na všetky témy, zapodieval problémom, či budú niekedy počítače schopné myslenia porovnateľného s ľudským umom. Minule písal, a zrejme to myslel vážne, že na zníženie emisií vytváraných automobilom by stačilo zúžiť všetky pneumatiky na autách o 50 percent. A ešte predtým rozvíjal úvahu, že skutočná demokracia by nastala vtedy, ak by sa všetci ľudia v štáte podieľali na riadení svojej krajiny tak, že každý zákon by namiesto parlamentu schvaľovali občania v referende. Takže – univerzál. A tento pán dospel k záveru, že umelá inteligencia sa, samozrejme, presadí a raz bude riadiť ľudstvo. A tie referendá vraj treba organizovať dovtedy, kým sa tak stane. Keď som dočítal, prišla mi na um stará, veľmi stará historka, tradujúca sa od počiatkov výpočtovej techniky. Jeden z prvých použiteľných počítačov ENIAC (koľko mal elektrónok, akú spotrebu a aký priestor zaberal, nájdete v každej encyklopédii) chceli vyskúšať aj ako prekladacie zariadenie a dali mu preložiť z angličtiny do ruštiny známu sentenciu „zíde z očí, zíde
z mysle“. Výsledok? Tlačiareň lakonicky oznámila text prekladu – NEVIDITEĽNÝ IDIOT. Viem, že dnes by to dopadlo inak, ale aj tak...
Pred pár dňami som zazrel na jednom aute reklamný nápis – vaše vozidlo je nielen inteligentné, ale aj dôveryhodné. Tekutý prášok či guľatá kocka propagovaná v reklamných textoch zrejme prídu o popredné umiestenie medzi hlúposťami produkovanými reklamkami.
A záver? Potešenie, že stále sa je na čom smiať, po celý rok a nie iba v apríli.
A keďže teraz máme marec, želám vám krásny prvý jarný deň a jarnú náladu až do Vianoc.

Váš
Eduard Drobný

QUARK 3/2008 Editorial
Autor: Eduard Drobný

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára