utorok 6. decembra 2011

PC REVUE

Ach, tie naše heslá


Ani sme sa nenazdali a sú tu najkrajšie sviatky v roku. Je čas zastaviť sa, obzrieť sa dozadu a trochu hodnotiť. Myslím, že sa môžeme vám, našim čitateľom, smelo pozrieť do očí. Celý rok sme vám prinášali najžiadanejšie informácie podané ľahko konzumovateľnou formou a zabalené v príjemnom obale. Od septembra sme pristúpili k omladeniu dizajnu, napriek tomu, že sme papierový magazín, dokázali sme udržať čerstvosť informácií aj v porovnaní s webovými servermi. Našou prednosťou ostáva hĺbka spracovania problematiky a komplexnosť. Pod našimi článkami sú podpísaní skutoční autori, ktorých možno kedykoľvek kontaktovať. Počas roka sme posilnili náš redakčný tím o dvojicu mladých autorov, v aktuálnom stave bez problémov pokrývame široké spektrum. Vlastné redakčné videá sú už neodmysliteľnou súčasťou a zvykli ste si na ne ako na samozrejmosť. Som rád, že v tomto roku sa pridali k tvorbe videí takmer všetci naši interní redaktori. Pribudla možnosť čítania PC REVUE na Apple iPade a príslušná čítačka patrí k najúspešnejším aplikáciám na slovenskom trhu. Áno, zamedzili sme neoprávnené šírenie nášho magazínu v podobe PDF na internete. Vieme pritom, že náš magazín často prejde viacerými rukami (podľa prieskumu čítanosti to vychádza v priemere na päť osôb na jedno papierové vydanie), a proti tomu ani nič nemáme. Umiestniť však PDF určené na osobné použitie na voľné stiahnutie na internete výmenou za výhody na nekalých serveroch a tváriť sa pri tom ako nekompromisný hacker, to je nemorálne. Je však jasné, že význam elektronického vydania PC REVUE bude v budúcnosti narastať. V roku 2012 pribudnú ďalšie možnosti, ako sa dostať k aktuálnemu PC REVUE na rôznych mobilných zariadeniach, ale aj v bežnom počítači s možnosťou vyhľadávania. Vieme, že o také niečo máte záujem, a nájdeme spôsob, ktorý bude vyhovovať väčšine. Chce to však čas, aktuálne nie je situácia hlavne pri mobilných zariadeniach ustálená, niektoré technológie nie sú ešte úplne podporované na Slovensku, prichádza nový operačný systém a chvíľu bude trvať, kým sa všetko utrasie. Keď príde správny čas, budeme pripravení.


Koniec roka býva spojený aj so zmenami a jedna takáto u mňa aj nastala. Môj notebook, ktorý ma verne sprevádzal takmer 4 roky, síce stále funguje, ale už mi prestal výkonovo stíhať. Ak si dobre spomínam, asi dvakrát som mu vymenil batériu a raz bol v servise, keď som mu klávesnicu nechtiac polial toluénom. Má na sebe menšie odreniny po cestách svetom, po jeho páde na betónovú plochu pri vystupovaní z lietadla mu svietia na displeji dva zvislé pruhy. Ale inak vyzerá ešte k svetu. Lenže jeho hardvérová výbava zodpovedá minulosti. V redakcii tak pribudol nový notebook.

Prvé, na čo som narazil po tom, ako som ho rozbalil, je slušná kôpka softvéru, nainštalovaná spolu s operačným systémom Windows. Mám 500 GB disk a takmer 100 GB bolo obsadených už po úvodnom spustení notebooku. Výrobcovia v snahe poskytnúť s notebookom kompletné riešenie pribaľujú veľa vecí a niekedy ani neviete, na čo slúžia. Začal som teda z úvodného stavu uberať a dostal som sa na 50 GB. Následne som pristúpil k inak obávanému kroku, ktorým je prenos dát a nastavení zo starého počítača do nového. Pamätám sa, že keď som to robil pred pár rokmi, trvalo mi to dva dni a dosť som nadával. Teraz som použil Windows Easy Migration a s ním a 1 TB externým diskom som plynule preniesol dokumenty, maily, obrázky, videá, hudbu a väčšinu mojich špeciálnych nastavení. Pri mojej kope mailov to trvalo dlho, ale zase som sa nemusel o nič starať. Postarať som sa však musel o aplikácie, ktoré sa len tak nedajú preniesť. Už dva roky si kupujem cez internet rôzne utility, ktoré potrebujem pri svojej práci. Zvykol som si na tieto nákupy, pričom som prekonal úvodné obavy, že prídem o peniaze z kreditnej karty. Využívam takmer výhradne platbu cez PayPal a to považujem za bezpečné. Pri programe do 50 EUR, ktorý mi naozaj pomôže, už nič neriešim, jednoducho ho kúpim. Mám tak odložené licenčné kódy asi z desiatky platených utilít. A myslel som si, že teraz už nebudem platiť nič, len si nainštalujem to, čo som mal, a hotovo. No nič také sa nekonalo – veď aj títo producenti musia z niečoho žiť. Od môjho nákupu už stihli vydať nové verzie, a hoci by mi možno stačila stará verzia, inštalačný kód k nej som už na stránke výrobcu často nenašiel. 

Inštalačné kódy predchádzajúcich verzií som si, samozrejme, neuchovával, veď načo aj – dnes je externým diskom internet. Neostávalo nič iné len voľky-nevoľky zakúpiť novú verziu. V mailoch som si vyhľadal zľavové kódy, čo mi tieto firmy pravidelne posielajú od okamihu nákupu. Mal som tak aspoň dobrý pocit, že som ušetril aj 15 %, a výrobcovia ešte lepší pocit, že niečo na mne zarobili. Prechod na aktuálny stav ma stál na týchto pomocných aplikáciách nejakých 150 EUR, ale zase mám softvér, ako sa dnes hovorí, up-to-date. Dobrá rada je, aby ste si dôsledne zapisovali heslá k rôznym službám, samozrejme, v nejakej bezpečnej forme. Ak sa máme držať systému silných hesiel s 10 znakmi, ktoré sú rozličné na rôznych stránkach, z hesiel je riadny gulášik. A to by ste ich mali pravidelne meniť. Ja osobne mám konto na Facebooku a Twitteri, ďalej na Hotmaile, na Google, ICQ, Skype, iTunes a k trom bankovým účtom. Aby som mal globálny prehľad, zámerne žijem v  heterogénnom svete – notebook mám s Microsoft Windows, tablet s Apple iOS a telefón s Google Android. To všetko so svojím systémom hesiel a navyše vzájomne prepojené. K tomu ešte pripočítajte asi dvadsiatku novinárskych portálov a kontá od rôznych hardvérových výrobkov. Pre aktualizácie mám zaregistrovaný telefón (plus ďalšie dva, čo mi už stihli ukradnúť, naposledy v Ríme), fotoaparát, navigátor GPS a tlačiareň. A k tomu ešte cloudové služby. V globále som napočítal 32 rôznych stránok, kam potrebujem heslá, na ktoré som si mal po preinštalovaní spomenúť. Pri troch som musel požiadať o zaslanie nového hesla. Volám tak po starodávnej myšlienke jedného fakt silného hesla na používateľa (či ideálne odtlačku prsta) na kompletné prihlásenie do služieb rôznych poskytovateľov. Asi s výnimkou tých bankových. Aj keď sa to dnes dá vyriešiť napr. na úrovni notebooku, nemôžete to využiť na všetkých zariadeniach. Zatiaľ tak ostávame pri zapisovaní si hesiel, vynikajúcej pamäti alebo využití žiadosti o poslanie nového hesla. Ešte sa to dá zvládnuť, ale situáciu o také tri roky si pri tomto vývoji neviem predstaviť.

Prajem vám príjemné prežitie vianočných sviatkov, šťastný nový rok 2012 a dobrú pamäť
Ondrej Macko

PC REVUE 12/2011 Editorial
Autor: Ondrej Macko

1 komentár:

  1. Aké sú vaše finančné potreby? Poskytujeme pôžičky od minimálne 7 000 USD do maximálne 900 000 000,00 USD s pohodlným trvaním, ktoré sa pohybuje od 1 do 25 rokov pri veľmi zníženej úrokovej sadzbe 3%. Kontaktujte nás e-mailom: mrfrankpoterloanoffer@gmail.com
    Ďakujeme a tešíme sa na vašu rýchlu odpoveď.
    S pozdravom,

    OdpovedaťOdstrániť