utorok 5. mája 2009

QUARK

Milí priatelia,

sľubujem, že v budúcnosti nebudem vaše mysle zaťažovať krízou, ale nedá mi nepovedať pár slov k súvislostiam, o ktorých sa nemilosrdne mlčí, hoci...
Je faktom, že kríza prišla aj k nám z USA najmä po absurdnej finančnej politike hypotekárnych úverov. Banky poskytli úver na 8,3 milióna domov vo vyššej sume, ako bola hodnota domov. Faktom zostáva, že to umožnila legislatíva schválená kongresom.
Globalizácia rozsiala tieto vražedné bacily do celého sveta a máme krízu, o ktorej nevieme, kedy skončí, čo všetko zničí. Vieme len, že je.
Hypotekárne úvery by však nestačili na to pustošenie, ktorého sme svedkami. Je tu rad ďalších prvkov, ktoré sa dostali do ekonomického systému, parazitujú na ňom a hoci si to väčšinou neuvedomujeme, sú nielen katalyzátormi krízy, ale aj jej účastníkmi.
Začnime možno najpodstatnejšou otázkou: kto nám zaplatí škody, ktoré kríza narobila a ešte narobí? Logicky by to mal byť ten, kto ich spôsobil. Čo myslíte, zaplatí? No mal by! Veď má majetok vari v každom štáte sveta. Napríklad - u nás by majetok v našej východnej metropole pripadol štátu. Žeby to bolo uplatňovanie kolektívnej viny? To je neprijateľné. A kolektívny postih?
Politici často hovoria o politickej zodpovednosti. Priznám sa, neviem, o čo ide. Zrejme je to bezprecedentná nezodpovednosť. Nemal by sa konečne tento nezmysel naplniť spravodlivým a najmä reálnym obsahom? Ak politik svojím nekvalifikovaným rozhodnutím, či už vedomým alebo neúmyselným, spôsobí škodu, mal by, povedzme 10 rokov, časť platu posielať na charitu alebo štátu. Hádam by to zmenilo mnohé rozhodnutia.
Zo zvukomalebného hľadiska je lobing zaujímavé slovo. V skutočnosti ide o veľmi zaužívanú a otvorene povedané - odpornú prax, dokonca krytú legislatívou a predstavujúcu vstupnú bránu ku korupcii. Veď ak finančne silnejšia skupina presadí svoje záujmy, logicky to bude na úkor niekoho iného, menej finančne zdatného a dosť logicky to nebude úplne kóšer. To, že tieto nátlakové skupiny existujú a fungujú, je všeobecne známe. Vie niekto okrem zainteresovaných, aké nástroje používajú a akými technikami sa uplatňujú?
Nepriamym, ale účinným nástrojom mechanizmu vzniku krízy je marketing, jeho pôsobenie, ktoré manipuluje ľudí k stále väčšej spotrebe a v konečnom dôsledku nielen k ohrozovaniu životného prostredia a prírodných zdrojov, ale aj k zisku, hlavnému kritériu trhového mechanizmu. Treba pristrihnúť krídla ohlupovacím heslám, ktoré napriek tomu, že často naozaj hlásajú nezmysly, dosiahnu svoje.
No kto by to mal, mohol a chcel urobiť?
Dalo by sa pokračovať, ale načo? Mocní tohto sveta majú iné, svoje problémy a predstava, že by sa mohlo niečo radikálne zmeniť, je skôr v ríši sci-fi ako v reálnom živote.
A - predsa. Aj more sa skladá z kvapiek a ľudstvo - z ľudí. Teda z nás. Všetko, čo by bolo treba zmeniť, nemôžeme, ale veľmi, naozaj veľmi veľa je v našich silách. Ak nad tým podumáme, určite nájdeme možnosť, ako osobne bojovať proti tomu, čo sa nám nepáči, čo je škodlivé a ohrozuje nás.

Veľa síl do toho vám želá
Eduard Drobný


QUARK 5/2009 Editorial
Autor: Eduard Drobný

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára