streda 1. októbra 2008

QUARK - Redakčný monitor

Keď sme odovzdávali septembrové číslo QUARK-u do tlačiarne, zachytila som z rádia výzvu, že nemocnice potrebujú krv. Reku, dobre, prečo nie, pôjdem pomôcť. V čakárni bolo vari tridsať dobrovoľníkov. Ticho pokojne čakali, kým prídu na rad. Sadla som si medzi nich a začala som sa obzerať. Piati niečo čítali a na moju veľkú radosť, dvaja mali QUARK. Potom som narátala dvanástich, ktorí mali slúchadlá a empétri prehrávače. Ktovie, čo počúvajú? -- pomyslela som si. Nie, nezačala mnou otriasať novinárska zvedavosť, ako by sa možno podľa všetkých pravidiel dalo čakať. Nešla som sa ich opýtať, čo počúvajú, lebo mi zišiel na um zdanlivo absurdný nápad. Nemohli by počúvať QUARK? Viem, že nie, lebo náš časopis nemá audio verziu. Otázka však znie: A nemohol by ju mať?
Rozhodla som sa, že sa vás, milí čitatelia, opýtam, čo si o tom myslíte. Zvuková verzia QUARK-u by možno poslúžila ďalším záujemcom o zaujímavé informácie. Napríklad vo všetkých situáciách, kde čítanie textu neprichádza do úvahy -- pre nevidiacich, za volantom, pri zlom svetle, pri manuálnej práci, na ktorú sa netreba sústrediť, akou je i umývanie riadu alebo rýľovanie záhrady. Zvukový QUARK by mohol vzniknúť tak, že by sme v ten istý deň, ako vyjde tlačené číslo, zavesili z neho na našu redakčnú webovú stránku www.quark.sk, povedzme, hodinové čítanie vo formáte MP3. Vybrané čítanie by charakterizovalo celé číslo. Súbor by sme teda zavesili na internet a kto by chcel, mohol by si ho -- a teraz čítajte pozorne -- Z A D A R M O stiahnuť do svojho prehrávača. A keďže vám dnes, milí moji, a, samozrejme, ani mne, nikto nič nedá zadarmo, QUARK by kraľoval touto svojou aktivitou, čo by najmä žiaci a študenti nepochybne ocenili. Samozrejme, bola by to iba časť obsahu jedného výtlačku a chýbali by aj obrázky, no myslím si, že prvý krok k ústretovému šíreniu vedecko-technických informácií by sa urobil. A poriadny!
Odpovedala som si aj na otázku, či by to nemalo vplyv na predávaný náklad tlačeného QUARK-u. Dospela som k záveru, že nie. Predsa len, čítanie papierového, teda klasického časopisu má svoje čaro. Navyše, obsahuje i obrázky, jednoducho sa v ňom listuje, skrátka zvuková verzia by bola len doplnkom tlačeného slova. Verím, že by to bola dobrá služba čitateľom, pričom organizáciu a financovanie by sme si vzali na starosť my.
Keďže celý projekt by bol neplatenou službou vám, našim čitateľom, prosím vás o pomoc pri rozhodovaní, či sa do toho vôbec pustiť. Preto logicky nasledujú otázky, na ktoré vás poprosím odpovedať.
Otázka 1: Ak by QUARK vychádzal vo zvukovej podobe, využívali by ste túto možnosť?
Otázka 2: Zdá sa vám hodina počúvania primeraná?
Odpovede, prosím, posielajte na mejlovú adresu redakcie: quark@perfekt.sk.
Uzávierka odpovedí bude 15. októbra 2008 o 15.00 hod., aby sme to mali jednotné. Sľubujem, že si všetky odpovede prečítam. Keby ich prišlo veľa a nestačil by mi na to čas, kolegovia hádam pomôžu.
Ak sa rozhodnete, že by sme mali pripravovať a vydávať empétrojkový QUARK, prvé číslo máme naplánované už v decembri. Ako vianočný darček. Tak nám dajte vedieť, či sa máme do toho pustiť alebo nie. Je to len na vás.

JANA MATEJÍČKOVÁ
šéfredaktorka


QUARK 10/2008 Redakčný monitor
Autor: Jana Matejíčková

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára