štvrtok 6. júna 2013

PC REVUE

Čím viac zariadení, tým lepšie?

Dnešná doba je uponáhľaná. Aspoň tak sa zvykne vravieť a viac či menej to všetci pociťujeme. Občas mám pocit, akoby ten, kto sa neponáhľa, ani nežil naplno. Aspoň podľa niektorých reklám v médiách či na bilbordoch. Svoju zásluhu má na tom zmena životného štýlu a masový nástup počítačov a multimediálnych zariadení. Mnoho vecí, ktoré boli pre nás predtým nemysliteľné, sa teraz dajú uskutočniť, a čo je horšie – len v zlomku sekundy.

Za tie roky v PC REVUE mi rukami prešlo skutočne veľké množstvo všelijakých zariadení, príslušenstva a doplnkov. Prvotné nadšenie zo všetkých noviniek vystriedal zdravý pohľad na ne. Novinky na trhu, ako sú telefóny a tablety, majú svoje čaro aj opodstatnenie a je ťažké im odolávať či priam nepodľahnúť. Jednej veci som však ešte nepodľahol – ide o TV prijímač. Tí, čo ma poznajú, vedia, že takýto doplnok ešte dlho mať nebudem. Poďme však pekne po poriadku.




Koľko prístrojov a zariadení máte doma a ako sa o ne staráte? Minimálne treba nabíjať mobilný telefón. Kto má smartfón a reálne ho používa, vie, že je to malé Tamagoči. Treba mu dať „papať“ aspoň dvakrát denne. Lezie to na nervy, ale v poriadku. Slúži na sledovanie videa, browsovanie, Facebook, vybavovanie e-mailov, hranie hier, čítanie dokumentov a elektronických kníh... a vlastne ešte aj na telefonovanie. Fanúšikovia prenosných herných konzol musia nabíjať jedno zariadenie navyše. Bluetooth hands-free je fajn, zvykol som si naň a dať ho trikrát za týždeň nabiť zvládnem. Občas treba nabiť diktafón, radšej cez klasickú nabíjačku AAA batérií než jeho zapojením do portu USB s malým výstupným prúdom. Akumulátor do zrkadlovky tiež treba nabiť. Nie som profesionálny fotograf, takže raz za týždeň. Mať v kamere akumulátor so zostatkovou výdržou 40 minút sa nevypláca, keďže je to odhad a vybije sa vám v najnevhodnejšej chvíli. Keď som si kupoval zastrihávač vlasov, jednoznačným favoritom bol model s vlastným akumulátorom. Môžete hádať, aký je jeho stav, keď ho práve potrebujem na strihanie... :-) Do budúcnosti si k „dobru“ nechám kúpu bezdrôtových slúchadiel na počúvanie hudby. Slušný počet zariadení, a to som vynechal tie bez akumulátora s neustálou požiadavkou na nabíjanie.

Vlastníctvo zariadení údajne spríjemňuje život. Minimálne teda podľa počtu tých zariadení, ktoré musím neustále nabíjať, by som sa mal cítiť už pomerne dobre. To je ďalšia záležitosť, kde by sa hodila obozretnosť. Podľa reklamných materiálov a tvrdení by som si mal kúpiť tablet, aby som bol produktívnejší. Isteže, sú prípady, keď to tak je, a podľa ohlasov viem, že mnohí nedajú na tieto vecičky dopustiť. Pomáhajú dobre pri vzdelaní, mnohí prečítajú vďaka nim viac elektronických kníh ako papierových. A takisto sú výborné na sledovanie filmov, krátenie dlhej chvíle alebo na čítanie správ. Vcelku sú fakt super, ale nie je to tak náhodou aj nenápadný žrút času? Skutočne výborné slovné spojenie je pritom konzumácia obsahu. Sám by som nevymyslel lepší pojem na ničnerobenie a pasivitu. A začínajú sa ozývať nielen pedagógovia, že akosi chýba dostatočná kreativita detí a dorastu. A netýka sa to len ich. Koľkým dospelým už robia problémy elementárne počty do 1000, odkedy máme všade kalkulačku? Určite netvrdím, že smartfóny alebo tablety nie sú užitočné. Mám veľmi rád inteligentné telefóny, šťastnejších, produktívnejších alebo lepších ľudí z nás však neurobia. To musíme len my sami. Pozrime sa okolo seba. So super tabletom dnes v priebehu dvoch hodín zistím, kde bol pristihnutý známy politik, resp. čo majú známi na večeru. Dozviem sa, čo negatívne sa vo svete udialo (pozitívne správy bokom, tie predsa nikoho nezaujímajú...). Samozrejme, pozrel som si vtipné fotky, hneď aj dal zdieľať (to predsa musia ostatní vidieť). Rovnako aj video, kde sa na BMX-ke skoro zabil adolescent – bolo vtipné, síce na hrane únosnosti, ale dobre, že som si ho pozrel.

Percentá o skutočnom zvýšení produktivity poznajú možno profesionáli, bežný používateľ sotva. Všetky nové vymoženosti sú totiž prezentované tak, že odstraňujú potrebu hlbšie rozmýšľať, či ich naozaj potrebujeme, resp. kto ich potrebuje a využije. Ak viete, na čo je smartfón za 600 eur pre vás dobrý, rozhodne si ho treba kúpiť. No môže sa stať, že mnohé funkcie využijete len párkrát. Ja osobne sa držím pravidla, že ak niečo chcem robiť, zvládnem to aj s lacnejším zariadením alebo dokonca bez neho.

Rozmýšľate, že je načase viac športovať? Na to by bol nový smartfón „cool“. Má snímače, ktoré zaznamenajú počet krokov. Podľa hmotnosti a výšky sa odhadnú kalórie. Fajn by bolo mať aj model s výškomerom. A čo tak pás na hrudník na meranie srdcového tepu? Dostať sa výbavou až sem nie je dnes veľký problém. No čo tak jednoducho skúsiť vybehnúť von, do posilňovne, na plaváreň, do lesa na prechádzku a vyskúšať, či aj bez „divajsov“ nám to pôjde alebo to po treťom pokuse zakape.

Moderné zariadenia sú skvelé, ale treba s nimi vedieť narábať. Možno to bude otrepaná fráza, ale naozaj všetko sa začína v hlave. Môžeme mať super technické hračky, ale lepší športovci alebo produktívnejší používatelia z nás nebudú. Nie je to totiž v zariadení, ktoré máme. Stačí jednoduché prirovnanie od nás „starších“. Prvý mobil som mal vo svojich 19 rokoch, super programovaciu kalkulačku s trojriadkovým displejom už na konci základnej školy. Lenže s matematikou to vtedy u mňa bola bieda – nechápem, veď som mal najdrahšiu kalkulačku v triede, ak nie v celej škole. Podľa reklamných letákov a prirovnaní k tomu, čo sme mali v minulosti, by dnes každé dieťa malo byť ašpirantom na Nobelovu cenu. Ale učitelia a profesori majú akosi iný názor.

Dosť bolo úvah. Technické hračky sú užitočné a každý mesiac vám o nových veciach vždy radi napíšeme a otestujeme ich pre vás. Poskytneme trochu iný pohľad než čisto marketingové materiály, ľahšie sa potom na trhu zorientujete. Držím vám palce pri výbere novej technickej hračky. Nezabudnite však občas dobiť aj seba :-)

Michal Reiter

PC REVUE 6/2013 Editorial
Autor: Michal Reiter

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára