štvrtok 6. júna 2013

PC REVUE- OpenPark

Mobilné technológie v našom živote. Niekedy v blízkej budúcnosti...

Dostal som požiadavku urobiť príspevok na tému, ako by mohlo vyzerať využívanie moderných mobilných technológií niekedy v blízkej budúcnosti. Tak som sa zamyslel :-) a výsledkom je nasledujúci fiktívny príbeh opisujúci jeden deň života s nimi. Skúste si tipnúť, ktoré z technológií sú dostupné už dnes alebo o pár mesiacov a ktoré z nich sú a ešte dlho budú iba sci-fi. Takže začíname:



Ráno vstávam, odchádzam do práce, vo výťahu stretávam suseda – cudzinca, asi najskôr z Kórey. Väčšinou sa iba pozdravíme „Hi“, tentoraz sa mi snaží niečo povedať, ale nevie dobre po anglicky. Zapínam na smartfóne mobilnú aplikáciu na preklad, on hovorí po svojom a ja počúvam plynulú slovenčinu, rovnako aj odpovedám, telefón to prekladá do kórejčiny. Sused sa ma pýta na vhodné trasy na korčuľovanie, otváram mobilnú mapovú aplikáciu, vyznačím mu trasu od domu až po začiatok korčuliarskej zóny, vytváram navigačnú animáciu v režime Street View, aby na úrovni ulice realisticky videl, ako sa tam dostane, jednoducho nemôže netrafiť. Video na navigáciu mu prenesiem do mobilu tak, že naše mobily o seba zľahka ťukneme. Obdobným spôsobom si vymeníme elektronické vizitky, keďže sa ani veľmi nepoznáme a doteraz nebola príležitosť. LinkedIn mi hneď ponúka pridanie do biznisových kontaktov, potvrdzujem.

Prichádzam do garáže, auto mi už otvára dvere v ústrety, keďže zaregistrovalo spárovaný smartfón v mojom vrecku, bez kľúčov štartujem a vyrážam do práce. Smartfón sa prepája s informačným systémom auta. Prichádza hlásenie od iných šoférov, že na mojom úseku práve vypadli semafory a už sa tam tvoria kolóny, navigácia prepočítava najrýchlejšiu alternatívnu trasu. Prijaté správy v aute číta virtuálna asistentka v mobile. Zo školy prišlo oznámenie, že dcéra práve dostala jednotku z matiky, takže to včerajšie rátanie príkladov stálo za to. Žena pripomína, aby som nezabudol vybrať košele z práčovne. Podľa kontextu a počtu výkričníkov virtuálna asistentka identifikuje dôležitosť druhého odkazu a tomu aj prispôsobuje emotívnosť a naliehavosť svojho prejavu... :-)

Sľubujem, že nezabudnem, správa prepísaná z hlasu do textu odchádza cez virtuálnu asistentku. Prichádzam do práce. Keďže v budove využívame systém zdieľaného sedenia, na mobil mi prichádza správa, ktoré miesto je práve voľné. Sme stavebná firma, volá zákazník, má záujem o katalógový dom. Treba však urobiť obhliadku pozemku, naše kalendárové aplikácie sa spoja a preveria čas vyhovujúci obom stranám, zhodou okolností obaja máme voľný termín dnes na obed. Plánovač cesty k tomu doplní súradnice GPS cieľa a pošle ich do mobilu. Po vybavení základnej agendy odchádzam z práce, počítač nevypínam, kamera v monitore deteguje, že už pred ním nesedím, a tak sa počítač uspí sám.

Z práce sa neodhlasujem, podľa polohy firemného mobilu firma vie, že už nie som v budove, ale na ceste za klientom. Po hodinovej jazde prichádzam na pozemok klienta, práve dorazil autom aj on. Vyberám smartfón a z troch pozícií skenujem rozmery pozemku a tvar terénu, z webu katastra nehnuteľností stiahnem pozemkovú mapu a doplním to o snímky zo satelitu. Mobilná aplikácia z týchto údajov vytvorí podrobnú digitálnu mapu terénu a posiela ju do firemného cloudu.

Medzitým zisťujem, že už sa blíži čas obeda, no široko-ďaleko nie je nič, kde by sa dalo najesť. Mobilom objednám pre oboch veľké porcie tacos z najbližšieho fastfoodu, potvrdím našu polohu, zaplatím a o 20 minút nad našimi hlavami zakrúži kvadrikoptéra a na padáčiku sa k našim nohám znesú starostlivo zabalené porcie tacos. Vyberám tablet, spúšťam aplikáciu s katalógom domov a požadovaný model domu zasadzujem do digitálneho terénu, spúšťam renderovanie a vizualizáciu, štartujem aplikáciu na rozšírenú realitu. Klientovi ukazujem, ako bude vyzerať jeho budúci dom, usadený v aktuálnom teréne, pri pohľadoch z rôznych strán. Zisťujeme, že niektoré stromy budú príliš tieniť, pár kliknutiami na displeji meníme orientáciu a polohu domu, presúvame okná, meníme hrebeň strechy. Po chvíľke úprav všetko sedí, klient je nadšený, na jedno kliknutie sa zobrazí upravená cena domu. Všetko vyhovuje, zákazník súhlasí a digitálne podpisujeme zmluvu. Cez mobilnú aplikáciu požiada svoju banku o úverový limit, obratom dostane schválenie, našej firme tak môže hneď predisponovať prvú zálohovú platbu.

Sadám do auta, vraciam sa domov, po ceste mi prichádzajú správy, že všetci členovia rodiny sa podľa polohy ich mobilov už dostali do bezpečnej zóny na domácej adrese. Po ceste zastavujem na benzínovej pumpe a začínam dopĺňať palivo. Pri vedľajšom aute stojí pán, ktorého určite poznám, ale neviem,, ako sa volá a ani to, či si tykáme alebo vykáme. Nenápadne vyťahujem mobil, spúšťam identifikačnú aplikáciu, tvárim sa, že volám, ale kamera smeruje na neznámeho známeho. Snímka putuje do DB kontaktov a okamžite dostávam späť požadované informácie. Ide o obchodného partnera a tykáme si :-). Idem ho pozdraviť, prehodím pár viet, dotankujem a odchádzam, zastavujem sa ešte v potravinách doplniť zásoby podľa správy, ktorú mi poslala chladnička.

Prichádzam domov, mám plné ruky nákupov, mobil v mojom vrecku na diaľku odomkne dvere. Víta ma žena s nemou otázkou v očiach a mne sa vybavuje, že som zabudol vybrať tie nešťastné košele z čistiarne... :-)

Toľko príbeh. Tak čo, páčil by sa vám takýto spôsob života? Viete odhadnúť, ktoré z technológií sú alebo čoskoro budú dostupné a ktoré ešte dlho zostanú iba sci-fi?

PC REVUE 6/2013 OpenPark
Autor: Martin Drobný

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára