sobota 5. januára 2013

PC REVUE


Internetové diskusie a rok 2013

Pri písaní jedného z článkov v novoročnom vydaní, ktoré práve držíte v rukách, som sa hlbšie vnoril do rôznych internetových fór a diskusií. Išlo o článok, v ktorom je ťažké niečo hmatateľne odmerať, potreboval som teda názory odborníkov a ľudí, ktorí sú z „fachu“ – potreboval som nasmerovať. Narazil som na zahraničnú stránku avsforum.com (venuje sa audiu a videu aj na profesionálnej úrovni) a bol som milo prekvapený odbornosťou a najmä vecnosťou niektorých diskusií. Žiadne urážky či opovrhovania, ale práve naopak – názory podložené argumentmi a konštruktívna kritika. Aj keď bol niektorý diskutujúci presvedčený o svojej pravde, po jej vyvrátení zdvorilo priznal svoju chybu a pokračovalo sa v skutočne vecnej debate, nijaký „flame“. A musím povedať, že toto je vec, ktorá mi na Slovensku (ale aj na českých stránkach) zásadne chýba.



Otvorte si akýkoľvek portál venujúci sa IT a zrazu sú všetci odborníci, každý iný diskutujúci je nula či hlupák (a to som použil riadne slabé výrazy) a každý má tu svoju pravdu. Česť výnimkám, nájdu sa aj také fóra, kde sa diskutuje s argumentmi v rukách a k veci, ale tie sú buď uzavreté, alebo ich je ako šafranu. Neviem, či je to našou náturou, ale niekedy mám pocit, že sme jednoducho takí – v internetových diskusiách je každý hlupák, na hokejovom zápase je v hľadisku desaťtisíc rozhodcov a trénerov. Keď víťazíme v športe, sme všetci spolu, keď prehrávame, všetci iba karháme. A ďalšia vec, ktorou sme dosť špecifickí – radi diskutujeme anonymne na internete, keď sa potrebujeme vybúriť. Môžem vám povedať, že typicky pondelkový človek, ktorý príde nasr... (nahnevaný) do práce a začne pridávať príspevky pod článkami, to je „radosť“ čítať. Nedávno som si pod vlastnými článkami prečítal, že nemám základy fyziky, som gay, šušlem, som úplný amatér a mnoho ďalšieho (o tom, že úroveň gramatiky hovorí o hlboko -násťročných diskutujúcich, radšej pomlčím). Po ôsmich rokoch v redakcii si z toho veľa nerobím, oveľa radšej však mám vecnú diskusiu. Sme ľudia, robíme chyby, aj keď články prechádzajú kontrolami a konzultujeme ich s odborníkmi z daných oblastí. Keď chybu spravíme a naozaj nemáme problém si ju priznať, spokojne nás zahrňte kritikou, ale prosíme, konštruktívnou. Argumentujme, vymeňme si názory – to nás posunie ďalej a prídeme na nové veci. Vy môžete povedať čokoľvek nám, my vieme rozumné názory posunúť firmám, ktoré tak môžu zlepšovať svoje produkty a služby. No ak sa niekto potrebuje v diskusii iba vybúriť a vynadať, z takýchto ľudí si ťažkú hlavu naozaj nerobím. Na všetko sa dá totiž pozrieť z rôznych uhlov. Za článkom nestojí iba jeden človek. Je to práca tímu – produkt musí niekto do redakcie priniesť, zapísať, označiť, otestovať, napísať, odfotiť, článok zredigovať, skorigovať atď. Jednoducho povedané, za malým dielkom stojí tím ľudí, ktorí si každý robí svoju prácu poctivo. A ak sa nájdete niekto, kto opovrhne celým tímom ľudí len preto, že sa potrebuje na internete vybúriť, nech sa páči, ale taký človek nestojí ani za reakciu v tom virtuálnom svete. Pred pár mesiacmi som mal možnosť byť prvýkrát na koncerte Majka Spirita, a hoci mi najskôr nesedel, stiahol som si jeho album a vypočul. A objavil som niekoľko zaujímavých textov, pričom ma zaujal aj jeden, ktorý sa veľmi hodí k načrtnutej téme. Treba ho, samozrejme, brať s trochou zveličenia, tu je:

„Prejdi kus cesty v mojich botách, keď chceš robiť sudcu,
potom pochopíš, koľko síl, koľko bolo vypotených kíl.
Kto si, aby si to hodnotil, keď sám si tu nič nezhotovil?“

Určite sa nechceme hrať na chudáčikov a tváriť sa, ako na nás každý nadáva. To vôbec. Práve naopak, budeme veľmi radi, ak čo najviac ľudí pridá ruku k dielu. Aj keď už len konštruktívnou kritikou či tou správnou debatou.

Máme pred sebou nový rok 2013. Z každej strany počujeme, aký bude krízový, ako bude ešte horšie, než bolo. Nie, toto od nás počuť nebudete. Rok 2013 bude skvelý rok bez ohľadu na to, či sa nám alebo vám bude finančne dariť, či hospodársky porastieme alebo klesneme. Úspech totiž spočíva podľa mňa v niečom inom. V ľuďoch a v prístupe k životu. Cením si tímovú prácu v redakcii, cením si nasadenie a odhodlanie ľudí, cením si priateľstvo a dobré vzťahy a vážim si zdravie. Nemyslím si, že viac k šťastiu a dobrému pocitu z vykonanej práce potrebujeme. Áno, ideálne by bolo, aby finančné ohodnotenie práce každého z nás bolo spravodlivým odzrkadlením jeho úsilia a každý si tak mohol dopriať ten svoj kúsok šťastia.

Tak sa vrhnime v ústrety novému roku, máme pred sebou nových 12 mesiacov, o ktorých som presvedčený, že nebudú krízové. Nech nám Pán Boh dá kúsok šťastia a so zvyškom si už azda nejako poradíme :-). Každému z vás prajem okrem toho kúska šťastia najmä pevné zdravie a mnoho príjemných ľudí vo vašom okolí. Aby sa vám v tom, čo robíte, darilo, boli ste trpezliví a v konečnom výsledku najmä úspešní. Aby sme všetci už toľko nefrflali, ale tešili sa aspoň z toho, čo je a bude.

Prajem však aj všetkým IT firmám, korporáciám a predajcom, nech sa im darí, nech ich čísla rastú na spokojnosť, nech majú nové produkty a služby, aby sme vám každý mesiac aj v roku 2013 mohli priniesť vždy zaujímavé a kvalitné články. Pripraveného toto máme veľa a veríme, že vám aj čo najviac kvalitného obsahu budeme môcť priniesť. Počas roka sa stretneme s mnohými ľuďmi z najrôznejších spoločností, ale aj s vami, našimi čitateľmi (napr. v apríli na výstave Notebook Expo). Príďte, povedzte nám, ak robíme niečo zle, podiskutujte s nami, povedzte nám svoje argumenty. Ak nemôžete prísť a chcete nám niečo povedať, napíšte nám e-mail. Na záver sa chcem poďakovať všetkým za doterajšiu spoluprácu (v redakcii, v IT firmách a, samozrejme, aj vám čitateľom). Vrhnime sa do nového roka, pretože rok 2013 bude úplne skvelý!

Príjemné čítanie novoročného PC REVUE vám želá
Jozef Orgonáš


PC REVUE 1/2013 Editorial
Autor: Jozef Orgonáš


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára