štvrtok 5. júla 2012

PC REVUE - OpenPark


Mobilná je budúcnosť. Sme na ňu ready? 


Tak som si dnes ráno v prehľade správ všimol info, že Facebook začal masovejšie zbierať telefónne čísla svojich používateľov, zdôvodňujúc to možnosťou obnovy hesla v prípade jeho zabudnutia. Keby som pár dní predtým nečítal analýzu predpovedajúcu, že ak sa Facebook viac neudomácni na mobilných zariadeniach, do roku 2020 sa dostane do úzadia (tak ako sa to „pritrafilo“ Yahoo), asi by som sa nad tým ani až tak nepozastavil. V kontexte s touto skutočnosťou mi však uvedená správa pripadá ako „nenápadný“ pokus reagovať na uvedenú hrozbu, ale najmä ako riadna „podpásovka“ na menej opatrných používateľov. Hoci možnosť obnovy hesla cez mobil používajú aj iní poskytovatelia, v prípade FCB táto snaha nadobúda trochu iný rozmer. Argumentácia možnosťou obnovenia zabudnutého hesla neobstojí, keďže to sa dá aj inými spôsobmi a bez použitia mobilu.



Rozumiem snahe FCB viac sa zahniezdiť na mobilných zariadeniach, ale nepáči sa mi tento konkrétny krok. FCB totiž bude vedieť vytriediť falošné alebo anonymné profily od profilov skutočných ľudí, na ktorých sú registrované telefónne čísla. Osobné profily prepojené s reálnymi identitami ľudí majú úplne inú komerčnú hodnotu ako tie ostatné. FCB ich bude môcť využiť pre seba alebo predávať tretím stranám tak, ako to robil aj v minulosti. Pravidlá pre používanie viacerých sociálnych sietí umožňujú poskytovať záznamy o mobilných telefónnych číslach používateľov aj tretím stranám, ale málokto ich číta a bežní používatelia si hrozbu ich zneužitia veľmi neuvedomujú. Nevyžiadané komerčné ponuky nie sú jediné možné ohrozenie, podstatne väčšia je možnosť zneužitia osobných údajov a s tým spojené ďalšie bezpečnostné hrozby. Možnosti sociálneho inžinierstva budú v tomto prípade skoro neobmedzené, fantázii sa medze nekladú.
Podľa analytikov je hrozba možného budúceho pádu FCB spôsobená prílišnou orientáciou na desktopových používateľov a slabým záberom na používateľov mobilných zariadení. Pri súčasnej obrovskej mase viac ako 900 miliónov „duší“ sa to zdá nepredstaviteľné, ale analytici vedia, o čom hovoria.  Aktuálnu situáciu na webe rozdeľujú do troch generácií. Do tej prvej zaraďujú firmy ako Google alebo Yahoo, ktoré boli úspešné vďaka informáciám a službám, ktoré k nim poskytovali. Druhá generácia bola špecifická nástupom sociálnych sietí, ich kľúčoví hráči sú všeobecne známi. Nastupujúca tretia generácia bude profitovať najmä z používateľov mobilných zariadení, smartfónov a tabletov. Analytici prirovnávajú neúspešný prechod Facebooku do sveta mobilného webu snahe Googlu o neúspešnú dominanciu medzi sociálnymi sieťami.
Facebook o potrebe preniknúť na mobilné zariadenia dobre vie a snaží sa dostať sa tam rôznymi spôsobmi. Nedávno ohlásil redizajn mobilnej aplikácie, spustil svoj vlastný obchod s  aplikáciami, zvažuje sa sprístupnenie registrácie aj pre deti mladšie ako 13 rokov, špekuluje sa o vlastnom „facebookovom" internetovom prehliadači, povráva sa o kúpe Opery,  ktorá je v mobilnom prehliadaní lídrom, zazneli dohady aj o vlastnom smartfóne v dizajne „fejsbúkovej“ modrej. Či sa to FCB podarí, alebo nie, to sa dozvieme o pár rokov.

Dôležitejšia je otázka, či je fenomén „mobility“ naozaj kriticky dôležitý nielen pre FCB, ale pre všetkých internetových hráčov, najmä Google, Microsoft, Apple, Samsung a spol. Podľa všetkého áno, potvrdzuje sa to najmä pri pohľade na „mládežníkov“ a ich návyky. Ak majú možnosť výberu, uprednostnia smartfón alebo tablet pred klasickým notebookom, desktop je pre nich nutné zlo, keď nie je k dispozícii nič iné alebo si potrebujú robiť školské projekty na veľkom monitore. Pokiaľ aj majú mailové kontá, veľmi málo ich využívajú (ak vôbec) a novú poštu si kontrolujú iba občas. Komunikujú v reálnom čase cez IM (Skype, ICQ, FCB, Viber a spol.), nemajú potrebu si niečo archivovať, ukladať pre budúcnosť. Rovnako to je aj v prípade pesničiek, fotiek, videí, školských prác atď. Posielajú si ich a zdieľajú kdekade a netrápia sa, kde sa súbory fyzicky nachádzajú a kto sa k nim dostane. Bezpečnosť veľmi neriešia. Od veľmi nízkeho veku si pestujú schopnosť „multitaskingu", dokážu sústrediť svoju pozornosť na viacero vecí naraz. Úlohy si robia na počítačoch, pričom potrebné zdroje informácií vyhľadávajú na internete. Súčasne komunikujú a diskutujú cez sociálne siete, počúvajú hudbu a ľahko reagujú na iné vstupy. Veľmi málo čítajú papierové knihy. Potrebné podklady vyťahujú z internetových encyklopédií (Wikipédia a pod.), ale nespracúvajú ich do hĺbky, často ani nepoznajú význam termínov, ktoré používajú. Svoje myšlienky a názory zdieľajú cez všetky možné komunikačné kanály. Text pre túto generáciu nie je atraktívny, komunikujú prevažne obrazom, ktorý je zaujímavejší a lepšie zapamätateľný. Fotografiami a videami sa delia s kamarátmi o svoje zážitky, názory a postrehy. Ďalšia odlišnosť je ich veľká samostatnosť a zmysel pre tímovú spoluprácu. Na jednej strane je to tak trochu chaos, na druhej väčšia kreativita, samostatnosť a tímovosť, čo sa mi zase páči. Keď opustia školské lavice, môžu byť pre svojho zamestnávateľa prínosom, ale aj pohromou – podľa toho, ako dokáže využiť ich potenciál. Žiaľ, vo svete „dospelákov“ treba spracúvať aj tabuľky, triediť dokumenty a generovať nudné reporty :-).

Mládežníci najradšej používajú smartfóny a tablety, teda ak k nim majú prístup. A zdá sa, že v blízkej budúcnosti nebudú musieť opustiť prostredie svojho mobilného „miláčika“ ani neskôr, keď nastúpia do zamestnania alebo začnú podnikať. Už teraz existujú monitory, ktoré obsahujú dokovaciu stanicu na smartfón, takže stačí ho pripojiť a môžete plnohodnotne pracovať ako na desktope. Kancelárske aplikácie pre mobilné zariadenia sú dostupné rovnako ako najrozšírenejšie „veľké“ podnikové aplikácie. Podniky síce len opatrne prijímajú koncept BYOD (Bring Your Own Device), keď zamestnanci môžu používať na pracovné účely svoje súkromné noteboky, tablety a smartfóny, ale možno očakávať, že časom to bude úplne bežné. Sú dostupné technológie, ktoré umožňujú, aby podnikové aplikácie bežali na serveroch a na displej mobilného zariadenia sa prenášali len zmeny obrazu, pričom všetky dáta zostávajú „vo firme“. To nás môže trochu upokojiť, napriek tomu stále zostane spôsob, ako si budú môcť zamestnanci odniesť na mobile či tablete nejaké pracovné dáta. V prípade menších a stredných firiem či živnostníkov bude táto možnosť ešte menej zabezpečená. Rovnako bude bežné používať mobil na platenie v obchode na internete či vymieňať si virtuálnu „hotovosť“ s niekým iným len priblížením dvoch mobilov k sebe plus X ďalších, o ktorých teraz ani netušíme. Keď si predstavíme, aké citlivé osobné dáta sú na mobile už teraz a aké tam budú v blízkej budúcnosti, neviem, či sme na blížiacu sa všadeprítomnú mobilitu  úplne pripravení. Kombinácia málo zabezpečených mobilných zariadení a voľnomyšlienkárskych „teens“ sa mi zdá dosť výbušná. Trochu paranoje je v tomto prípade asi na mieste.


PC REVUE 7/2012 OpenPark
Autor: Martin Drobný

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára