piatok 1. júna 2012

PC REVUE - OpenPark


Keď sa sci-fi mení na realitu

Všetci si dobre pamätáme kultové sci-fi snímky a zábery z blízkej budúcnosti, kde sa autá preháňajú nielen po zemi, ale aj vo vzduchu (Piaty element), ľudí obsluhujú androidi a kyborgovia, prípadne proti nim bojujú (Terminátor a spol.) a vôbec budúcnosť sa hmýri elektronickou háveďou rôzneho druhu.
Keď som tie filmy videl, vždy som tak potichu odhadoval, čo z toho sa neskôr v budúcnosti naozaj zmení na realitu a čo zostane len fikciou. Aj keď sa pokrok v niektorých technologických oblastiach dá približne odhadnúť, napriek tomu ma prekvapuje jeho rýchlosť, alternatívne smery vývoja a netradičné možnosti využitia. Niektoré novinky nasvedčujú tomu, že sci-fi sa mení na realitu skôr, ako by sme si mysleli.
Možno ste zaregistrovali, že americký štát Nevada udelil Googlu licenciu na testovanie áut autonómne jazdiacich na verejných cestách. Takéto autá budú mať poznávacie značky s červeným pozadím, pričom v ľavej časti značky sa bude nachádzať symbol nekonečna, ktorý má reprezentovať autá budúcnosti, písmená AU a na dolnej strane nápis Autonomous Vehicle. Ak sa autá časom dostanú do sériovej výroby, červené pozadie sa zmení na zelené.



Ide vôbec o prvú licenciu takéhoto druhu v Spojených štátoch. Autá majú na streche namontovaný rotujúci laser, ktorý sníma okolie automobilu a vytvára jeho 3D mapu. Nechýbajú však ani dištančné senzory, kamery či polohové snímače, pomocou ktorých sa auto na ceste orientuje. Upravenú Toyotu Prius už môžete stretnúť napríklad na Stripe v Las Vegas. Vodiči na toto vozidlo často trúbia, pretože sa dôsledne riadi dopravnými predpismi, dodržiava rýchlosť a vždy zastaví na stopke. Testovacie  auto najazdilo vyše 300 000 kilometrov, zatiaľ došlo len k jednej nehode, aj tá bola navyše spôsobená človekom, ktorý v tom čase riadil auto sám.

Ďalší príklad: spoločnosť Moller vyvíja hybridné auto Autovolantor, ktoré by malo byť schopné vertikálne sa odlepiť od zeme a vznášať sa vďaka ôsmim výkonným raketovým motorom. Po ich natočení by sa auto začalo pohybovať dopredu, maximálna rýchlosť na ceste by mala dosiahnuť 160 kilometrov za hodinu, vo vzduchu až 240 kilometrov za hodinu.

Ďalšia technológia, ktorej vývoj ma prekvapil, sú kvadkoptéry, miniatúrne helikoptéry vybavené štyrmi rotujúcimi vrtuľami, ktoré im umožňujú veľmi presné polohovanie v priestore. Určite si pozrite videá, kde roje kvadkoptér predvádzajú let vo formácii, je to dokonalá spartakiáda obsahujúca precízne lopingy, piruety, otočky v plnej rýchlosti bez toho, aby sa zrazili. Videl som aj video, kde skupina vznášajúcich sa kvadkoptér hrala na strunové a dychové nástroje. Ak si uvedomíme, s akou jemnou presnosťou museli byť navigované, vynárajú sa úplne netradičné možnosti ich využitia. S jednou z nich prišla firma – ako inak – v USA. Služba TacoCopter kombinuje 4 základné stavebné kamene modernej Ameriky – tacos, kvadkoptéry, robotov a lenivosť. Koncept služby je veľmi prostý. Používateľ si objedná tacos pomocou smartfónu, pričom prostredníctvom GPS uvedie svoju polohu, kde sa práve nachádza. Malá bezpilotná kvadkoptéra vyzdvihne z reštaurácie objednávku a doručí ju na zadanú lokalitu. Keďže platba prebehne on-line, tacos vám jednoducho pristanú pri nohách bez nutnosti interakcie s dronom. Takto môžu byť roznášané nielen tacos, ale aj ľubovoľné zásielky, ktoré bežne musia roznášať kuriéri či pošta.

Robotov som mal oddávna zafixovaných ako pomalé, ťažkopádne mechanizmy s vratkou rovnováhou, veď robotiku som svojho času aj študoval. Preto ma zvlášť tešia správy informujúce o pokroku v tejto oblasti. Napríklad tá o štvornohom robotovi spoločnosti Boston Dynamics, ktorý prekonal rýchlostný rekord a na bežiacom páse dosiahol rýchlosť až 29 km/h, čo je na lepšiu predstavu asi rýchlosť šprintu netrénovaného človeka. Špičkoví šprintéri dokážu dosiahnuť maximálnu rýchlosť až okolo 44 km/h, ale zvládnu tak bežať len pár desiatok metrov na rozdiel od robota, ktorý sa nikdy neunaví a nelapá po dychu. Známe sú takisto projekty bipedálnych robotov, ktoré by mali fungovať ako inteligentný náhradník vojaka, schopný zúčastniť sa namiesto neho vo vojenských operáciách, ako je napríklad zaisťovanie miestností, stráženie objektov alebo starostlivosť o obete bojov. Ak si predstavíme zložitosť prírodného terénu, ide o veľkú výzvu. Zatiaľ by tieto roboty mali byť iba poloautonómne, ovládané skutočným vojakom na diaľku pomocou technológie teleprezencie. Priznám sa, že by som nemal dobrý pocit, keby vonku mohol behať úplne autonómny ozbrojený robot, ktorý by určite musel mať upravenú verziu Asimovových troch zákonov robotiky...

Podobné príklady zrýchleného vývoja a pokroku by sme našli aj v iných oblastiach, napr. v nanotechnológiách, materiálových technológiách, bionike, energetike atď. Zdá sa, že veľké percento technológií sa naozaj veľmi rýchlo presúva z oblasti filmovej fikcie do podoby reálnych strojov a zariadení. Ako keby sme si zhmotňovali svoje technologické sny a vízie. Naozaj to tak aj funguje, a nielen v oblasti technológií. Dávajte si preto pozor, o čom snívate... J

PC REVUE 6/2012 OpenPark
Autor: Martin Drobný

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára