pondelok 13. februára 2012

QUARK


Milí priatelia,


Z informácií, čo sa nás valia z médií, som sa dozvedel, že do roku 2030 sa spotreba elektrickej energie vo svete zvýši o 100 %. Najskôr sa mi to zdalo veľmi nadsadené, no uvedomil som si, že to napokon môže byť aj pravda, alebo sa to k nej môže blížiť. Na prvý pohľad by sa zdalo, že boj za úsporu energie, ktorý vidíme napríklad aj na energetických štítkoch nalepených na všemožné spotrebiče, úspešne napreduje. Ja mám tento dojem vždy, keď vidím napríklad v obchode práčku v triede A s tromi plusmi a pri tej so štyrmi áčkami si myslím, že by azda mala energiu aj produkovať. Samozrejme, je to len dôsledok marketingového útoku, ktorý, priznajme sa, z nás robí tvory so stratou zdravého úsudku. 


No, našťastie, aj my, spotrebitelia vieme svoje. Pri čítaní reklamných textov pár desiatok percent z chvál na výrobok odrátame a mohlo by to byť v poriadku. Vlastne nie je, pretože máme predsa nárok na seriózne informácie o tom, čo jeme, pijeme, používame. Mali by sme mať istotu pri čítaní príbalových letákov, informácií či návodov, a nie iba zručnosť, ako sa orientovať v prehnaných chválach o vlastnostiach výrobku. Mal by tu panovať poriadok, no, kto ho urobí, keď nás výrobcovia doslova zavádzajú. A zdá sa, že legálna účinná ochrana spotrebiteľov nie je možná. Za vrchol drzosti považujem to, keď nám medzinárodný obchodný reťazec ponúka ten istý tovar ako v zahraničí za porovnateľnú cenu, no my ho máme k dispozícii v omnoho nižšej kvalite. Kto býva blízko Rakúska, môže si to ľahko overiť. Že by ich eurá boli kvalitnejšie?


Po našich cestách jazdia hybridné autá. Dokonca Toyota má Prius na najvyššej priečke v kategórii výrobná kvalita vozidla, charakterizovanej dlhodobou bezporuchovosťou. To je príjemné. Zakaždým si však uvedomím, ako sa výrobcovia oháňajú výrazom zelené vozidlo, ekologicky čisté, a predsa to nie je celkom pravda. Pravdou je iba hádam to, že v priestore, kde sa takéto vozidlo pohybuje, nevylučuje žiadne spaliny znečisťujúce vzduch. Čo však emisie, ktoré vznikajú pri výrobe elektriny na dobíjanie akumulátorov? Vzhľadom na jej množstvo je neuskutočniteľné vyrábať ju len z veternej alebo slnečnej energie. Snaha vyvíjať alternatívne zdroje energie na pohon automobilov je rozumná a vítaná, veď ropa tvorí nebezpečnú a svet ohrozujúcu rozbušku. Paradoxne, asi by bolo pre civilizáciu a pre nás všetkých najlepšie, keby jej nebolo. Zatiaľ, oficiálne, nemá alternatívu. Kto však vie, čo ukrývajú trezory najväčších automobiliek a výskumných pracovísk? Určite to bude niečo týkajúce sa palivových článkov, priameho využívania vodíka či ďalších potenciálnych zdrojoch, veď záujem výskumu je nepochybne sústredený aj týmto smerom. Otvorí sa trinásta komnata, až keď bude naozaj zle a budeme odsúdení na systém dopravy per pedes apostolorum, teda peši?


Momentálne je našou jedinou nádejou šetrenie elektriny, kde sa len dá. Ba aj tam, hoci to znie paradoxne, kde sa (dnes) nedá. Nuž ale ani samotná myšlienka smard grid (inteligentnej siete), pri ktorej sa elektromobily nabíjajú mimo energetickej špičky, ba v niektorých momentoch slúžia ako úschovňa energie, nepôsobí univerzálne. Chce to veľkú zohratosť, disciplínu, potlačenie sebeckých motívov, aby bol výsledok zaujímavý. Tak sa zatiaľ poobzerajme sa okolo seba a určite nájdeme do piatich minút najmenej niekoľko ďalších tipov na šetrenie pre seba a rovnaký počet námetov pre verejný sektor.


Tak do toho, veď inú možnosť nemáme!
Palce nám všetkým drží 


Váš      
Eduard Drobný



QUARK 2/2012 Editorial
Autor: Eduard Drobný 
                          

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára