sobota 1. júla 2006

PC REVUE - OpenPark

Open park: Dočkáme sa bezpečnosti na cestách?

Neviem, či evidujete diskusiu okolo zavádzania elektronického mýta. V súčasnosti existuje viacero technológií. V niektorých krajinách, napr. v Nemecku, sa používa systém, ktorý zisťuje polohu áut cez GPS a cez mobilnú sieť GSM posiela dáta do centrály dispečerského pracoviska. V iných krajinách (napr. Rakúsko) sa zase používa mikrovlnný systém, ktorý nesleduje celú trasu vozidla, pretože každá spoplatnená časť cesty je ohraničená vstupnou a výstupnou bránou, cez ktorú musí každé auto prejsť. Iné systémy sú založené na metóde rozpoznávania evidenčných čísel vozidiel alebo využívaní čipov RFID. Každý zo systémov má svoje výhody, nevýhody, niektoré vyžadujú inštaláciu špeciálneho zariadenia aj do auta, rôzna je ich presnosť, cenová náročnosť atď. Jedno je však isté – elektronické mýto bude aj u nás (pre nákladné autá od roku 2008, pre osobné od roku 2011), ide len o to, pre ktoré riešenie sa ministerskí úradníci rozhodnú. EÚ však chce po roku 2008 zjednotiť všetky systémy mýtneho a prejsť výhradne na satelitné riešenie.
Štát si od zavedenia elektronického mýta sľubuje zvýšiť príjem z poplatkov za využívanie diaľnic a nás šoférov čaká hádam spravodlivejší systém ich spoplatňovania. Bude to možno fungovať tak, že každý šofér dostane na základe miery využívania spoplatňovaných ciest na konci mesiaca vyúčtovanie, ktoré bude treba uhradiť. Asi bude takisto možné sledovať cez internet aktuálny stav konta, počet najazdených kilometrov atď. Tie riešenia, ktoré poskytujú aj presnú lokalizáciu, umožnia aj monitorovanie trasy auta a napríklad následné generovanie knihy jázd pre zamestnávateľa. Takéto riešenia, samozrejme, nie sú nové a už niekoľko rokov sú aj u nás dostupné väčšinou na báze GPS/GSM, ktoré využívajú podniky na sledovanie pohybu svojich vozidiel (Car Monitoring System, Fleetware, CarNet, RACAR DT, Automonitor...). Do budúcnosti možno očakávať zvyšovanie presnosti lokalizácie satelitného systému Galileo, ktorý by mal byť ešte presnejší ako GPS, pričom by mal garantovať presnosť lokalizácie asi 1 m. A keďže Galileo je európsky projekt, je viac ako isté, že EÚ bude presadzovať, aby sa v budúcnosti po roku 2008 používali výhradne služby Galilea. Celoeurópske využívanie systému s takouto presnosťou môže priniesť úplne nové momenty v dopravnej prevádzke. A tu sa utvára priestor na naše úvahy.

Takáto presnosť už totiž umožní monitorovať nielen trasu vozidla, ale aj to, v ktorom jazdnom pruhu sa príslušné auto nachádza. Pri napojení sa na centrálu a nepretržitom posielaní aktuálnych dát o polohe a ich porovnaním s cestnou mapou by tak bolo možné sledovať aj dodržiavanie dopravných predpisov: prechádzanie cez plnú čiaru, dodržiavanie dopravných obmedzení, napr. povolenej rýchlosti, zákazov vjazdu, zákazov odbočenia atď. Pokiaľ bude centrálny systém takto monitorovať prevádzku všetkých vozidiel, bude vedieť vyhodnocovať aj ich vzájomnú polohu a napríklad rozpoznať nebezpečné predbiehanie, nedodržiavanie bezpečných odstupov, nedanie prednosti a pod. Teoreticky by tak bolo ľahké identifikovať všetkých cestných pirátov, čomu by som sa osobne veľmi potešil... 
Mesačná faktúra za používanie ciest by tak už mohla rovno obsahovať aj položku Dodržiavanie dopravných predpisov, kde by sme sa dozvedeli, ako sa každému z nás darilo príslušný mesiac jazdiť podľa predpisov... Že by to bol koniec dopravných policajných hliadok?

Nemusíme však uvažovať len o represívnej zložke takéhoto dopravného systému. Keďže budú k dispozícii aj informácie o dopravných obmedzeniach (stavebných prácach na ceste), zlých poveternostných podmienkach (hmla, námraza, záveje, záplavy...), nadrozmerných nákladoch, haváriách, pokazených semaforoch atď., nebude problém spätne tieto informácie posunúť šoférom v personalizovanej forme. Každý bude dostávať iba tie informácie, ktoré sa týkajú jeho aktuálnej polohy v rámci stanoveného okruhu (5, 10, 50 km...), bude ich dostávať vtedy keď to bude chcieť alebo potrebovať, prípadne si to vynúti dopravná situácia. V súčasne všetci oceňujeme rozhlasové dopravné informácie o obmedzeniach a hliadkach, ktoré však chodia iba v preddefinovaných časoch, a nie vtedy, keď to chcete vy, a informujú vás nielen o tom, čo sa vás týka, ale aj o tom, čo sa deje na opačnom konci republiky...

Samozrejme, môžeme sa posunúť v týchto úvahách ešte ďalej a predstaviť si, kam až možno doviesť kontrolu nad cestnou premávkou. Technicky totiž nie je problém napojiť elektroniku ovládajúcu motor na komunikačný a informačný systém vozidla napojeného na centrálny dispečing. Pokiaľ by to bolo nevyhnutné (napr. v záujme priveľkého ohrozenia bezpečnosti ostatných vozidiel zo strany cestného piráta), takémuto previnilcovi by dispečing na diaľku aj proti jeho vôli znížil rýchlosť, prípadne ho odstavil na kraji cesty. To už sa síce dostávame trochu do témy Veľký brat a spol., ale je to pekný príklad na ďalšie úvahy typu „kde sa končí osobná sloboda jednotlivca a kde sa začínajú záujmy väčšiny“ (v tomto prípade bezpečnosť ostatných šoférov). Myslím, že v blízkej budúcnosti si bude musieť naša spoločnosť tieto témy veľmi dôkladne rozdebatovať.

PC REVUE 7/2006 OpenPark
Autor: Martin Drobný

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára