piatok 25. apríla 2014

QUARK

Inovácie?

Určite to poznáte: máte skvelý nápad, úžasnú myšlienku, patrične ste na ňu pyšní a potom zistíte, že to už dávno pred vami niekto vymyslel. A logicky nastupuje sklamanie. Presne tak som sa aj ja cítila na druhom ročníku prezentácie inovačných myšlienok Innovation Convention 2014 v Bruseli. Prezerala som si, čo všetko sa dá považovať za inovácie. Kráčam si po výstavnom priestore, obzerám exponáty, keď tu zrazu – BÁC! na stolíku vidím  plastové šaty, ktoré vytlačila 3D tlačiareň. No toto!


Presne také, o akých som na tomto mieste fantazírovala minulý mesiac. Pekne vyformované, moderné, vzdušné. Pravdu povediac, možno až privzdušné, ako naznačuje obrázok. Vlákno bolo nielen riedke, no i trochu málo flexibilné, ale je len otázkou času, kedy tlačiareň vytvorí peknú hustú tkaninu, ani čo by ju utkali na tkacom stroji. Stačí vyrobiť ešte dokonalejšie tlačiarne, než sú súčasné, a hlavne, namiešať vhodný práškový základ, z ktorého sa pôsobením tepla bude dať vytlačiť. Prvé lastovičky sú už tu. Potlačila som teda sklamanie a rozhliadala sa ďalej. Vedecké a technické projekty, na ktoré som natrafila, si na väčšej ploche predstavíme na dvojstrane 46 – 47, ale pobavili ma ešte prezentácie, čo všetko sa dá zahrnúť medzi inovácie. Poľská umelkyňa Agata Zielińska-Głowacka spracovala staré magnetofónové pásky na tapisériu a, čuduj sa svete, už je na prezentácii inovačných projektov. Španielka Margarita Cimadevila sa nechala inšpirovať  vedkyňami z rozličných  oblastí  a  vyhotovila sériu obrazov. Priznám, boli zaujímavé a inšpirovali, vytvárali  dojem, vnem i zážitok. Ale na takomto podujatí? Výtvarné smery dopĺňali ešte inovácie v hudbe, ktoré prezentovala Deirdre Gribbinová z Írska. Tento  prúd kultúrnych inovácií ma  trochu vyrušoval v striktne vedecko-technicko-výskumnom svete. V ďalšom kúte zasa odpočívali návštevníci na nábytku, vyrobenom z už nepotrebných harabúrd. Vznikol naozaj pôvabný a nápaditý kútik,  ale keď sa toto prezentuje ako inovácia, potom sa za inovátorov musí považovať minimálne polovica slovenských domácností, ktorá takto recykluje, opravuje či zachraňuje rozličné použité i nefungujúce veci a vdychuje im druhý život. Niečo, čo je u nás ešte vždy bežné, tu vystavovali na obdiv ako inováciu. Možno sa na treťom ročníku Innovation Convention dočkáme aj inovácii v pletení alebo pri hraní kariet.

Preháňam?  Možno je na príčine aj sklamanie z oveľa menšieho počtu projektov, než priniesol predchádzajúci ročník v roku 2011 – tentoraz sme sa mohli oboznámiť asi iba s tretinou inovačných projektov. Pýtala som sa, prečo.  Žeby sa prestalo v Európe inovovať? Vraj našťastie nie, to iba organizátori šetrili, a preto vybrali na ukážku len niekoľko z nich.

Je mi jasné, prečo som bola podráždená na kultúru, keď som písala ešte začerstva na belgickom podujatí tento príhovor – iritovali ma tie vytlačené plastové šaty, opäť som nebola prvá. Len som si akosi nechcela  pripustiť, že sa ma to až tak dotklo… J

QUARK 4/2014 Editorial
Autor: Jana Matejíčková

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára