utorok 5. júla 2011

PC REVUE - OpenPark

Budúcnosť Facebooku

Sociálne siete výrazným spôsobom rozšírili a zmenili možnosti využívania internetu, a to ešte stále nepovedali posledné slovo. Rozmýšľali ste niekedy nad tým, ako by mohol napríklad Facebook vyzerať o 10, 20 alebo 50 rokov? Dosť ťažká úloha, keďže len pred pár rokmi (6 či 7?) nikto ani len netušil, že niečo ako FCB príde a že to raz bude taký fenomén. Všetci tušíme, že sociálne siete ako FCB majú ešte obrovský potenciál, ale netrúfame si odhadnúť, aké nové aplikácie či technológie ich dokážu využiť a posunúť úplne inde.

Nedávno ma zaujala informácia, že spoločnosť Electronic Arts oznámila vývoj novej hry The Sims Social, prostredníctvom ktorej vstúpi na FCB. The Sims Social umožní ľuďom tvoriť vlastných simíkov, budovať apartmány, nadväzovať priateľstvá a ľúbostné vzťahy – a to všetko aj s priateľmi na FCB. Simíkovia sú malí virtuálni ľudia s vlastnými povahami, ambíciami a priateľmi. V The Sims Social budú hráči ovplyvňovať každý aspekt spoločenského života svojich simíkov: pomáhať susedom, nadväzovať priateľstvá, vystrájať žartíky na úkor svojich známych, zamilovať sa, bozkávať sa a dokonca aj nechať vyvádzať svojich simíkov s inými pod perinou... Prítomnosť hry na FCB znamená, že sa hráči môžu kontaktovať so svojimi skutočnými priateľmi priamo v hre a zapojiť ich do deja. Ak si uvedomíme všetky možnosti a súvislosti, ktoré to môže priniesť najmä v prípade detí a tínedžerov, neviem, či sa mám tešiť alebo dvíhať varovný prst. V každom prípade dávam túto informáciu do pozornosti najmä rodičom. Grafická podoba spomínaných simíkov má zatiaľ bližšie k animovaným komiksovým postavičkám, ale stotožnenie sa s virtuálnym avatarom je len otázka vlastnej predstavivosti. A neskôr ani tú nebude treba zapájať, je asi len otázka času, kedy realistické virtuálne 3D svety, ako je Second Life, Twinity, Smeet, Smallworlds, IMVU a ďalšie, urobia niečo podobné. Väčšina z nich už nejaké prepojenie s FCB má, ale nie také úzke ako Sims Social.  Niektoré z nich už teraz ponúkajú možnosť vytvoriť si avatara s vlastnou podobizňou podľa fotografie tváre namapovanej na 3D model hlavy. Predstavte si realisticky vymodelované scény a postavy seba a svojich kamošov, známych, rodiny, kde môžete zažívať virtuálne dobrodružstva obmedzené iba vlastnou fantáziou. Niekoho priláka možnosť dať si virtuálne rande s kolegyňou z marketingového oddelenia, iného aspoň virtuálne si zariadiť luxusný byt svojich snov, ďalšieho zase možnosť bojovať spolu s Angelinou Jolie proti nepriateľským príšerám :-). Samozrejme, keďže pôjde o konkrétnych ľudí, bude to niečo iné, ako bolo možné doteraz, každý už bude musieť znášať následky svojho správania sa aj vo virtuálnom, aj v reálnom svete. Je známe, že vo virtuálnom priestore sa ľudia vyjadrujú otvorenejšie, robia a hovoria veci, ktoré by si v osobnom kontakte nikdy nedovolili. Následné stretnutie v reálnom svete po situácii, ktorá sa v tom virtuálnom vymkla spod kontroly, nemusí byť veľmi príjemné...

Okrem autonómnych realistických 3D avatarov s vlastnou podobizňou je logickým pokračovaním vývoja integrácia hlasu a ovládania pohybu gestami či celým telom na spôsob Kinectu a pod. To by našťastie vyžadovalo, aby ľudia aspoň na chvíľku zdvihli zadok z kresla a boli nútení pohybovať sa... :-)

Integrácia virtuálnych svetov s FCB umožní okrem iného pripojiť k avatarovi aj ďalšie informácie z profilu, napr. záujmy, zamestnania, vzťahy s inými ľuďmi, obľúbenú hudbu, filmy, knihy atď., a podľa toho zasahovať do deja. Navyše ďalšie zložky profilu osobnosti sa dajú poskladať z jeho komentárov, zdieľaní iného obsahu, hodnotení typu páči/nepáči atď. Keby to bolo málo, dajú sa ďalšie osobné informácie získať z webového prehliadača, navštívených stránok, vyhľadávaných fráz či diskusných príspevkov na iných portáloch. Samozrejme s vysloveným súhlasom používateľa. Keby aj to bolo málo a bol by záujem, aby bol profil avatara čo najvernejší, možno očakávať, že časom vznikne aj technológia na nonstop záznam hovoreného slova, jeho priebežnú kontextovú analýzu a následné doplnenie relevantných údajov k profilu. Môže to byť napríklad softvérová aplikácia bežiaca na smartfóne, ktorý nosí väčšina ľudí stále pri sebe. Za niekoľko týždňov či mesiacov sa takto môže nazhromaždiť dosť veľa údajov o názoroch, spôsobe vyjadrovania sa, prejavoch emócií či procesov opisujúcich denný rytmus. Takáto zbierka informácií už predstavuje vzorku osobnosti, ktorá je dosť blízka originálu. Potom to už „len“ stačí doplniť o prvky z teórie hier, umelú inteligenciu, pridať osobné ambície, ego a emócie, celé to okoreniť prvkami „náhodnosti“ a máme umelo-realistický svet ako vyšitý :-).

Neviem, či som to s tými úvahami trochu neprehnal, ale zdá sa mi to technologicky realizovateľné. Bezpečnostné súvislosti či sociálne dosahy si však radšej netrúfam ani odhadnúť. Mohlo by však byť celkom zaujímavé vidieť samého seba v podobe autonómne fungujúceho realistického avatara a sledovať, ako sa správame k iným, ako reagujeme na rôzne krízové situácie, ako postupujeme za svojím „životným“ cieľom. Možno by sme prehodnotili niektoré svoje prejavy aj v tom reálnom živote, často robíme chyby a zraňujeme iba preto, lebo sa nevidíme očami iných.

Takýto virtuálny svet mi trochu pripomína mravčiu farmu, kde môžete za sklom sledovať život jednej celej živočíšnej komunity. V tejto súvislosti mi vŕta v hlave ešte jedna otázka: Je isté, že žijeme naozaj v reálnom svete alebo aj toto je len projekcia? Radšej sa nebudem pozerať hore, čo ak tam uvidím obrovské oko... :-)
 
PC REVUE 7/2011 OpenPark
Autor: Martin Drobný

1 komentár:

  1. Aké sú vaše finančné potreby? Poskytujeme pôžičky od minimálne 7 000 USD do maximálne 900 000 000,00 USD s pohodlným trvaním, ktoré sa pohybuje od 1 do 25 rokov pri veľmi zníženej úrokovej sadzbe 3%. Kontaktujte nás e-mailom: mrfrankpoterloanoffer@gmail.com
    Ďakujeme a tešíme sa na vašu rýchlu odpoveď.
    S pozdravom,

    OdpovedaťOdstrániť