štvrtok 1. júna 2006

PC REVUE

Dotyk budúcnosti?

Ako sa dozviete z jedného z článkov, absolvoval som nedávno služobnú cestu na konferenciu o mobilných počítačoch v San Franciscu. Toto mesto leží geograficky veľmi blízko k Silicon Valley a IT technológie sú tu hlboko zažité. Počas konferencie som mal k dispozícii skutočnú novinku, vreckový počítač kombinujúci väčšinu bezdrôtových technológií a navigačný systém. Priznávam, toto zariadenie ma skutočne nadchlo a pomohlo mi nazrieť tak trochu do budúcnosti.
Plný nadšenia som sa po skončení prednášok hneď prvý deň vybral na prehliadku mesta. Víťazoslávne som spustil navigačný program, vyhľadal medzi zaujímavosťami asi tú najväčšiu – magický Golden Gate Bridge. Výsledok navigácie sa dostavil po chvíli, príjemný ženský hlások ma začal neomylne smerovať k cieľu. Po chvíli som však prišiel na to, že dodaný navigačný program je určený hlavne do automobilu, určite nie pre peších. Dôsledne ma totiž viedol rôznymi obchádzkami, aby som sa vyhol jednosmerkám. K mostu som tak prišiel spolu so západom slnka, ale dotkol som sa ho! Čo však teraz? Navigačný systém neponúkal žiadnu ponuku verejnej dopravy a vzdialenosť do stredu mesta je dosť veľká. Nakoniec som sa rozhodol vydať na cestu späť peši. Od oceánu začal fúkať riadne studený vietor a môj hotel bol stále ďaleko. Predstava ísť peši v tme po čínskej štvrti mi tiež nebola dvakrát príjemná. Potom mi to svitlo, veď mám predsa v ruke prístroj z budúcnosti, tak ho využijem. Zapol som WiFi komunikáciu, a ako som tak kráčal okolo obytných častí, mal som k dispozícii 18 až 20 rôznych bezdrôtových sietí! Opäť sa mi vrátila dobrá nálada – mám internet, a to na ulici. Konečne si môžem pozrieť svoje maily a zistiť, čo všetko doma nefunguje a z čoho si mám robiť problémy. 
Dobrá tretina zachytených sietí obsahovala v názve povzbudivé slovo free. Ako sa ukázalo neskôr, to free platí za určitých okolností, napr. si môžete zadarmo pozrieť ponuku operátora siete . Ale aby som zase nepreháňal, v SF v pohode nájdete lokálne bezplatné siete. Ide hlavne o kaviarne, vstupné haly hotelov, benzínové pumpy, obchody, ale aj školy. A naďabil som na takúto sieť aj okolo kostola. Zvolil som kaviareň a v nej pri dobrom pripojení a káve povestnej americkej kvality vyhľadal autobusové spojenie do hotela v strede mesta. Internet ma opäť zachránil...
Neskôr som sa venoval bezdrôtovým sieťam v tomto meste detailnejšie. San Francisco je skutočne pokryté viacerými metropolitnými sieťami, ktoré môžete chytiť takmer všade. Iná otázka je, aká je kvalita takého spojenia. Podľa mojich zistení je mizerná, teda minimálne cez deň. O takej tretej hodine nadránom však všetko fungovalo fajn. Vzhľadom na časový posun oproti Slovensku to na komunikáciu celkom vyhovovalo. Neskôr som tento vreckový počítač používal aj ako mobilný telefón, jeho mechanická klávesnica je na písanie SMS niečo ako hojivý balzam na prsty, ale i dušu.
Ešte pridám trochu viac z budúcich produktov. Čakajú nás netradičné kombinácie prístrojov – príde digitálny fotoaparát vybavený GPS na zachytenie skutočného času, dátumu, ale hlavne presného miesta realizovania fotografie. Ďalej to bude kombinácia fotoaparátu s WiFi na posielanie snímok cez internet. Príde podpora 3D navigačného systému v štýle Google Earth pre vreckové počítače a systémy GPS. Z hľadiska softvéru sa objavia zariadenia s rozpoznávaním hlasu. Prijatý mail vám ultraprenosný počítač prečíta a vy naň budete môcť odpovedať hlasom. Výhodné hlavne pri ceste v automobile a komunikácii pomocou mailov. Žiaľ, o podpore slovenčiny zatiaľ môžeme len snívať.
Na záver už len jedno malé konštatovanie. Moderná technológia má, prirodzene, aj svoje negatívne vplyvy. Kedysi, keď ste boli na služobnej ceste, v istom zmysle to bol aj oddych, teda minimálne zmena oproti bežnému stereotypu. Niektoré veci sa doma zázračne vybavili samy, veľa z nich vás počkalo. Teraz, keď je jasné, že ste stále zastihnuteľní mobilným telefónom alebo mailmi, ostávate v jednom kole. Nikoho nezaujíma, že ste mimo kancelárie, každý očakáva promptnú reakciu na svoje požiadavky. Jedno je jasné, doba sa zmenila... Alebo dobre už bolo?
Príjemné čítanie júnového čísla a rozumné využívanie moderných technológií želá
Ondrej Macko

PC REVUE 6/2006 Editorial
Autor: Ondrej Macko

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára