Strasti a slasti startupistu
Téma inovácií, zlepšovákov a vynálezov je veľmi atraktívna a
stále viac mladých vidí svoj u budúcnosť v založení vlastného startupu, s
ktorým prevalcujú celý svet minimálne aspoň Slovensko J. Teším sa z toho, všetkých
inovátorov a budúcich startupistov treba v ich úsilí podporovať a držať im
palce. Je naozaj dôležité pozerať sa okolo seba, rozmýšľať, čo by sa dalo ako
zlepšiť, ísť za svojím snom a snažiť sa zo všetkých síl o jeho realizáciu.
Od nápadu k startupu a neskôr k vytvoreniu vlastnej dlhodobo
úspešnej firmy je, samozrejme, dlhá a hrboľatá cesta. Sám nápad sa podľa
matadorov tejto komunity podieľa len minimálnou časťou na úspechu a dôležité je
najmä nasadenie, vytrvalosť atď. Neviem sa s týmto tvrdením úplne stotožniť,
pretože bez originálneho nápadu a jasnej predstavy, ako ho zhmotniť, nemáte v
rukách tú kľúčovú esenciu úspechu. Je to ako maliar alebo spevák bez talentu či
hlasu, môže na sebe pracovať o sto šesť, cvičiť 12 hodín denne, ale stále to
akosi nebude ono. Je však na druhej strane pravda, že aj menej originálny nápad
s veľmi dobrou realizáciou môže byť úspešnejší ako super unikátny nápad s
nedotiahnutou koncovkou.
No nápad sám osebe nestačí. Viaceré prieskumy uvádzajú, že
až 90 % založených startupov je odsúdených na neúspech, pretože im chýbali
ďalšie podstatné ingrediencie. Ďalších približne 5 - 8 % ako-tak funguje, ale
nedokáže sa presadiť, z hľadiska úspešnosti sa dlhodobo pohybujú na hranici
červených a čiernych čísel. Len približne 1 až 2% startupov je úspešných a môže
sa považovať za dlhodobo udržateľné projekty. A len maličkému 0,5 % startupov
sa podarí naozaj „zahviezdiť“.
Dôvodov, prečo len tak málo startupov prežije a je
úspešných, je veľmi veľa. Je to ako mnohoparametrická rovnica, stačí, keď len
jedna premenná nemá tie správne hodnoty, aby sa celkový výsledok skončil
sklamaním.
Najčastejší dôvod zlyhania startupov je neriešenie reálnych
potrieb ľudí a firiem, hľadanie voľného miesta na trhu, ale sú to len neoverené
predpoklady ideových tvorcov. Veľa startupov končí najmä preto, že jednoducho
málo „googlovali". Budúci startupista musí mať perfektný prehľad o trhu, o
jeho veľkosti a potrebách, ale najmä o konkurencii a jej riešeniach, výhodách a
nevýhodách.
Veľmi dôležité je priebežné získavanie spätnej väzby na
pracovnú verziu produktu od okolia, od budúcich zákazníkov. Startupisti chcú
často svoj výtvor vypiplať do dokonalosti, do maximálnej funkčnosti a
komplexnosti. To im, samozrejme, zoberie omnoho viac času, ako keby prišli na
trh so základnou verziou, overili si reakcie a až potom pridávali ďalšie
funkcie a možnosti. Nehovoriac o tom, že viac času znamená viac nákladov na
vývoj a riziko, že daný produkt príde na trh neskoro.
Startupisti sa tiež musia naučiť delegovať úlohy a právomoci
a nesnažiť sa robiť všetko svojpomocne. Kľúčový je tím, jeho kvalita a vzájomná
komunikácia a koordinácia. Dôležitá je aj vášeň a nadšenie pre realizáciu
zámeru. Ak niekto zakladá startup s primárnym cieľom stať sa čo najskôr
milionárom alebo preto, že to je momentálne v kurze, nadšenie mu asi dlho
nevydržia nepritiahne k sebe tých správnych členov tímu, poradcov, sponzorov,
priaznivcov a investorov. Kľúčoví ľudia tímu musia pre svoj projekt naozaj žiť
24 hodín denne, musia mu veriť a odovzdať mu svoj čas, energiu, myšlienky a
pocity.
Startupisti, najmä tí mladší alebo začínajúci, často nemajú
skúsenosti s podnikaním, tvorbou podnikateľského plánu, marketingom, ochranou
duševného vlastníctva, prezentovaním atď. S mnohým môže pomôcť rodina,
skúsenejší známi, veľa sa dá dohnať školením a kurzami, stretávaním sa v
startupovej komunite, ale väčšinou to nestačí. Je efektívnejšie využiť služby
mentorov, ktorí už majú svoje skúsenosti a vedia dobre a kvalifikovane poradiť,
pomôcť a nasmerovať.
Je pozitívne, že aj na Slovensku vzniká podporný ekosystém,
ktorý pomôže startupom pri štarte aj v ďalšom rozvoji. Do stavu porovnateľného
so zahraničím to má ešte ďaleko, ale už teraz tu existuje viacero inkubátorov,
coworkingových centier, service providerov, biznisových anjelov a investičných
fondov. Už bol aj schválený vládny program na podporu startupov, ale treba u
robiť ešte veľmi veľa pre to, aby percento ich úspešnosti bolo podstatne
vyššie. Na ilustráciu, na Slovensku v súčasnosti existuje približne 500
inovačných projektov, ktoré sa usilujú získať financovanie na svoj rozbeh. V
rôznych stavoch realizácie bojuje o úspech približne 200 startupov, ktoré sa
snažia dotiahnuť svoj projekt do komerčnej podoby. Keby nám z nich do 5 - 10
rokov vzniklo ďalších 20 - 30 národných pokladov, ako je napríklad Eset, bol by
to obrovský úspech a prínos pre celú ekonomiku.
Odkaz pre všetkých inovátorov: Pozerajte sa okolo seba,
rozmýšľajte, snívajte, choďte do toho, vydržte a dotiahnite to do konca! Úspech
sa zaručene dostaví.
Držím vám palce! :-)
PC REVUE 9/2014 OpenPark
Autor: Martin Drobný
Autor: Martin Drobný
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára